Magazín | Doprava | 2022

91 ROZVOJ ITS A C-ITS V BRNĚNSKÉ METROPOLITNÍ OBLASTI [11] V návaznosti na výstupy z projektu C-ROADS CZ vyvstala potřeba koncepčně formulovat další mož- ný vývoj kooperativních systémů v ČR. Na základě požadavku Ministerstva dopravy zadalo Ředitelství silnic a dálnic ČR zpravování „Koncepce rozvoje kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS) v ČR“ [7]. Pro municipální úroveň, kterou tento materiál detailně neřešil, proto zadala společ- nost Brněnské komunikace obdobný materiál „Roz- voj ITS a C-ITS v Brněnské metropolitní oblasti“ [10], která obsahuje mj. soubor doporučení pro ostatní evropská města, která se rozhodnou budovat C-ITS ve svých aglomeracích. Hlavním výstupem je strate- gie dalšího rozvoje ITS a C-ITS v dalších letech. Ta se orientuje nejen na další rozvoj stávajícího systému, ale i na využití nových komunikačních možností, zejména sítí 5G pro další rozvoj ITS v Brněnské metropolitní oblasti. Cílem je, co nejrychlejší rozšíření služeb také mezi zranitelné účastníky silničního provozu. NAVAZUJÍCÍ MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE V rámci šíření povědomí o projektu proběhlo ně- kolik seminářů k problematice C-ITS většinou on-line formou, například s kolegy z Rakouska či Norska. Zá- jem o osobní seznámení se s brněnským projektem projevila početná skupina z ITS Slovinsko, návštěva proběhla v září 2021. Po světovém ITS kongresu v Hamburku v říjnu loňského roku vznikla iniciativa, jejímž výsledkem byl vznik dvou pracovních skupin ze zástupců firem a měst Hamburku a Brna. Expertní skupiny jsou zaměřeny na požadavky preference na světelně řízených křižovatkách a nesoulad ve stan- dardech. Ve této skupině jsou diskutovány odlišnosti nasazených systémů v Brně a Hamburku, rozdílné pochopení některých standardů a požadavky, které standardy neumožňují v tuto chvíli splnit. Druhá je zaměřena na hybridní komunikaci. Tato skupina se věnuje výhodám odlišného přístupu k celé hybrid- ní komunikaci. V Hamburku komunikují jednotky s centrálou světelné signalizace, která předává poky- ny řadičům, v Brně je C-ITS samostatný systém, který předává pokyny prostřednictvím RSU na křižovatce. Další významné téma je standardizace protokolu po- užívaného pro hybridní komunikaci a možnost jeho využití různými výrobci. Zde jsou naše zkušenosti vel- mi oceňovány vzhledem k velkému množství různých výrobců zapojených do C-ITS v Brně. O implementaci C-ITS v Brně projevili dokonce zájem i experti z da- lekého Japonska, kteří navštívili město i společnost Brněnské komunikace v červnu tohoto roku návště- vou společně s kolegy z Rakouska. Vzhledem k dob- rým vztahům, jak se zástupci VUT a z výzkumných center sídlících v Brně zapojených do řady meziná- rodních projektů očekáváme další podněty k možné spolupráci. Česká republika stála u zrodu iniciativy úspěšného evropského projektu a platformy C-Roads. Inovativní technologie umožnuje datovou komunikaci vozidel s infrastrukturou, čímž přispívá k zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Kooperativní inteli- gentní dopravní systémy (C-ITS) byly v ČR nasazeny a otestovány nejen na dálnicích, ale i ve městech, městské hromadné dopravě a na železničních přejez- dech. Systém C-ITS implementovaný v Brněnské metro- politní oblasti je svým rozsahem, komplexností a cel- kovým pojetím v současné době unikátní, což je zcela patrné ze zájmu zahraničních expertů. Vybaveny jsou, jak křižovatkové řadiče ve městě, tak i část přiléhají dálnice spojující Brno s Prahou, a to ve standardu C-ITS podle specifikací C-ROADS. Literatura / zdroje CEF, C-ROADS DT1, ŘSD CEF, C-ROADS DT2, SMB IROP, RIS II, DPMB ITI, RDT, SMB Obr. 3: Zárodek technologií ITS a C-ITS v BMO, zdroj BKOM

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=