Magazín | Doprava | 2022

Technologie 90 na přivaděčích od dálnice a na VMO převážně na světelně řízených křižovatkách. Instalace systému [6] Na jaře 2019 došlo k instalaci 31 venkovních komunikač- ních jednotek RSU. Na 25 lokalitách jsou jednotky RSU pro- pojeny s řadiči SSZ, a to technologie Siemens a Cross Zlín. Zbývajících 6 jednotek pak bylo instalováno na vytipované sloupy veřejného osvětlení, které jsou technologie Swarco. Z řadičů SSZ jsou na RSU předávány stavy signálních skupin jako vstupy pro tvorbu aktuálních SPAT zpráv [2]. Opačným směrem putují požadavky z vozidel IZS nebo MHD na priorit- ní průjezd křižovatkou viz use case EVA (Emergency Vehicle Approaching) a PTP (Public Transport Preference) [2]. Další součástí dodávky bylo zřízení centrálního prvku celého systé- mu C-ITS tzv. back-office (BO) [2], na Centrálním technickém dispečinku společnosti (CTD BKOM) na Renneské třídě. Ten zajišťuje obousměrnou výměnu dat s komunikačními jednotkami RSU. Pro přenos dat je kromě stávajících optic- kých a metalických kabelů využita i mobilní síť LTE. Třetí částí dodávky byla instalace jednotek 11 ks OBU/RVU [2] do tes- tovacích vozidel společnosti. Jednotky byly umístěny, jak do osobních, tak i do různých typů nákladních vozidel a jedno- ho vozidla HZS JMK. Komunikace mezi vozidlovou jednotkou a jednotkou na infrastruktuře je základním principem C-ITS systému. V rámci tohoto spojení se periodicky oboustranně vyměňují informace o stavu příslušných jednotek pomocí mikrovlnné technologie DSRC [3]. Testování systému [6] V červnu 2019 proběhlo testování k ověření sou- ladu funkcionalit systému s normativními požadavky projektu C-ROADS na C-ITS. Normy jsou k nale- zení na oficiálních evropských stránkách projektu C-ROADS [4] i na stránkách českého pilotu C-ROADS CZ [5]. Komplexní testy byly provedeny na vybraných křižovatkách. Byla ověřena funkčnost jednotlivých zařízení na základě tzv. Use Case (UC) [2], tj. scé- nářů popisujících, jak má systém reagovat na kon- krétní událost. Prověřovala se funkcionalita sběru dopravních dat (PVD), upozornění na špatné pově- trnostní podmínky (WCW), práci na silnici (RWW), upozornění na nebezpečnou oblast (HLN), prefe- rence IZS (EVA) a průjezd křižovatkou na červenou (ISV). Dále byl prověřen i přenos a zobrazení zpráv na zobrazovacích jednotkách (HMI) mobilních jed- notek OBU a RVU, jako jsou pomalu jedoucí vozidlo (SSV), zobrazení dopravních zpráv ve vozidle (IVI), upozornění na dopravní zácpu (TJA) a upozornění na příliš prudce brzdící vozidla (EEBL). Výsledná úspěšnost provedených testů byla vyšší jak 94 %. V lednu 2020 byly zahájeny práce na celkovém testo- vání C-ITS v České republice jako celku, pod názvem „Field testy a evaluace“. Obsahem tohoto testování bylo vyzkoušení spolupráce jednotlivých komponent systémů partnerů projektu v jednotlivých lokalitách. V Brně se sešlo přibližně 40 účastníků a 17 vozidel různých kategorií (osobní, posypová, odtahová, servisní a zásahové vozidlo HZS) k otestování unikát- ní vlastnosti systému, kterou je varování všech řidičů v oblasti na průjezd vozidla křižovatkou na signál „STŮJ“. Testovala se, jak funkcionalita systému, tak byly sbírány názory řidičů testovacích vozidel, kteří nebyli předem seznámeni s testovacími scénáři. Do- tazníky vyhodnotila Fakulta dopravní ČVUT v Praze z hlediska uživatelské prospěšnosti. V druhé části testů skupinu vozidel dojelo a předjelo zásahové vo- zidlo HZS se spuštěnými majáky. Řidičům se v před- stihu na HMI zobrazila informace o blížícím se zása- hovém vozidlu, z jakého směru se k nim blíží a jak daleko od nich je. Opět proběhlo vyplnění dotazníků a následovalo testování i ostatních UC. V průběhu roku dodavatel C-ITS systému navrhl a nasadil roz- šíření pro preferenci městské hromadné dopravy (UC PTP – Use Case Public Transport Preference) do všech částí systému, BackOffice (BO) a Road Side Unit (RSU), které se podílejí v reálném provozu na obsluze vozidel společnosti Dopravní podnik města Brna a.s., vybavených palubními jednotkami (750 ks) z projek- tu Řídící informační systém pro MHD Brno (RIS II). V květnu 2020 proběhlo předvedení tohoto řešení na vybraných lokalitách, vybavených různými výrobci řa- dičů a RSU (Siemens, CROSS Zlín a Herman systems). Smyslem bylo v praxi ověřit interoperabilitu dvou na- vzájem nezávislých systémů C-ITS, které byly pořízeny v rámci různých projektů, ale které využívají stejný druh komunikace ITS-G5. „Křížové testy“, proběhly v rámci projektu C-ROADS CZ za účasti společnosti INTENS, BKOM, zástupců DPMB a jejich dodavatelů. Do příznivého průběhu projektu zasáhlo v březnu roku 2020 vyhlášení nouzového v ČR. Kvůli karanténě došlo uzavření státních hranic a tím k významnému posunu termínu přeshraničního testování. C-ITS Roadshow [9] Dne 4. června 2021 se v Brně završilo společné evropské úsilí v oblasti C-ITS, a to mezinárodní prezentací jednotlivých národní pilotních projektů zúčastněných zemí C-ROADS Platform. Akce C-ITS Roadshow SafeRoads TODAY proběhla v rámci me- zinárodního veletrhu URBIS Smart City Fair, a to převážně ve virtuálním studiu Brněnských veletrhů, přesto ohlas této akce byl velmi významný, jak na odborné, tak i na politické úrovni. Pozdější kontakty prokázaly, že zájem o tuto výjimečnou akci byl i mi- moevropský. Centrální technický dispečink Centr. systém C-ITS Národní integr. platforma C-ITS zprávy Mobilní síť Dispečink DPMB Zprávy preference MHD C-ITS zprávy vč. preferencí MHD Komunikace LTE Komunikace ITS G5 Komplexní C-ITS systém Funkce preference C-ITS + LTE DPMB BKOM C-ITS systém v Brně ITS G5 Obr. 2: Komunikační systém C-ITS v Brně, zdroj: SDT

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=