Magazín | Doprava | 2022
specifikace a dokumentace pro implementační projek- ty. V roce 2018–2020 proběhly implementace jednot- livých pilotních lokalit. Rok 2020 byl klíčový, kdy byly provedeny Národní field testy C-ITS. V následujícím roce došlo k mezinárodnímu testování v Brně, protože potřebnými technologiemi bylo vybaveno nejen město, ale i dálnice kolem města, které zajišťovali dvě různé organizace Brněnské komunikace ve městě a Ředitel- ství silnic a dálnic na dálnici D1. Do testů zde se zapojil hasičský záchranný sbor a městský dopravní podnik. Závěrečnou prezentací výsledků byla C-ITS Roadshow, která vhledem situaci proběhla převážně virtuálně. Pro období po dokončení projektu C-ROADS vznikl materiál „Koncepce rozvoje kooperativních inteligentních do- pravních systémů (C-ITS) v ČR“ [7]. K datu 31.12.2021 byl projekt C-ROADS ukončen, ale vybudované C-ITS jsou nadále v provozu. Popis architektury C-ITS C-ITS se skládá z několika komponent, které jsou vzá- jemně a hierarchicky členěny viz obr 1 [7] i. Služby spojené se železnicí – Railway Level Crossing (RLC) j. Sběr dopravních dat – Probe Vehicle Data (PVD) k. Informace o povětrnostních podmínkách – Weather Condition Warning (WCW) Lze předpokládat další rozvoj C-ITS služeb, například in- formace o parkování, informování o čerpacích a nabíjejících stanicích, o managementu vjezdu do oblastí s různými typy regulace a další služby pro podporu automatizovaného ří- zení. NASAZENÍ C-ITS V BRNĚ V Brně došlo k nasazení C-ITS poprvé ve městě. Dálnice D1 kolem města, stále sehrává velmi důležitou úlohu i pro městský dopravní skelet, protože dosud supluje neexistující jižní segment Velkého městského okruhu (VMO). Ve shodě se správcem Ředitelstvím silnic a dálnic ČR [8] se rozhodlo i město Brno zastoupené městským správcem společností Brněnské komunikace a.s. (BKOM) nasadit C-ITS technologii 89 PŘEHLED SLUŽEB C-ITS Podstatou služeb je předávání včasných, zejména varov- ných zpráv řidičům vozidel (dříve, než je mohou sami zaregis- trovat). Jedná se zejména o následující informace [7]: a. Varování před nebezpečnou lokalitou – Hazardous Location Notification (HLN) b. Varování před pracemi na silnici – Road Work Warning (RWW) c. Varování před pomalu jedoucíma stojícím vozidlem– Slow and Stationary Vehicle (SSV) d. Varování před dopravní zácpou – Traffic Jam Ahead Warning (TJA) e. Přenos dopravních symbolů a textových zpráv – In-Vehicle Information (IVI) f. Služby spojené se SSZ – Intersection Signal Violation (ISV) g. Služby spojené s IZS – Emergency Vehicles Approaching (EVA) h. Služby spojené s MHD – Public Transport Preference (PTP), Public Transport Safety (PTS) Ředitelství silnic a dálnic ČR Koncepce rozvoje C-ITS v ČR © 2021 Pro více informací kontaktujte Deloitte Česká republika. 1 MANAŽERSKÉ SHRNUTÍ DŮVĚRNÉ Popis ekosystému C-ITS z technického hlediska Ekosystém C-ITS se skládá z několika vrstev – evropských centrálních prvků, centrálních prvků a C-ITS stanic. 4 • C-ITS Back-Office => zajišťují sběr a zpracování dat, která jsou dále distribuována do nižších úrovní C-ITS. • Bezpečnostní vrstva => z ajišťuje vzájemnou důvěryhodnost v ekosystému C-ITS. • Datové propojení, tzv. integrační platforma => zajišťuje vzájemné propojení centrálních C-ITS stanic (C-ITS Back-Office a dopravních řídících center). • C-ITS jednotky ve vozidlech (OBU) => zajišťují komunikaci mezi vozidly navzájem a mezi vozidly a, dopravní infrastrukturou. Umožňují předání informací do aplikací. • C-ITS jednotky na infrastruktuře (RSU) => zajišťují přijímání a odesílání dat mezi C-ITS Back-Office a C-ITS jednotkami ve vozidlech. • HMI zařízení, mobilní aplikace => zajišťují zobrazování informací. ITS-G5 komunikace Mobilní síť Řadič SSZ Přejezd/ výhybka C-ITS stanice Centrální prvky C-ITS Evropské centrální prvky C-ITS • zajišťují vzájemnou důvěryhodnost dílčích národních centrálních prvků C-ITS. Vzájemná komunikace vozidel je označována V2V (vehicle-to-vehicle), s okolní infrastrukturou V2I (vehicle-to-infrastructure) a s dalšími účastníky dopravního provozu V2X (vehicle-to-everything). Dopravní a řídící centra Dopravní a řídící centra Obr. 1: Architektura C-ITS, zdroj: Deloitte CZ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=