Magazín | Doprava | 2022

Analýzy / Projekt 82 mi zkouškami, viz obrázek 8. Řešení lze navrhovat v konfiguraci 90, 60 a 135 stupňů. Účinná délka oblouku je 5metrů a sloupky k uchycení k pod- loží lze využit beraněné do zeminy i s patní deskou na římsu. Obrázek 9 zachycuje realizovanou stavbu, kde bylo řešení Arcus Primus z prostorových důvodu z části přikotveno na mostní římsu. Samotný vývoj řešení byl iniciován na požadavek správ- ce komunikací Spolkové republiky Německo, otestován dle standardů EN 1317 a v roce 2021 následně certifikován také v České republice v reakci na diskuse ohledně možností vyu- žití s projekčními kancelářemi a správou silnic. Výsledky jed- notlivých nárazových zkoušek, které byly použity jako podklad pro certifikaci řešení jsou zobrazeny v tabulce 1. Z výsledků lze vyčíst umístění v nejvyšší kategorii A u para- metru prudkosti nárazu (ASI index) ve čtyřech z pěti testů. ASI index je významný zejména ve spojitosti s výpočtem pravdě- podobnosti poškození hlavy kolidujícího účastníka provozu při dopravní nehodě (HIC index) 10 ZÁVĚR Ačkoliv v určitých případech nelze zajistit opti- mální zabezpečení všech krizových lokalit, existuje snaha situaci zlepšit formou inovace nových řešení. Energeticky absorpční koncovky byly úspěšně imple- mentovány do národní strategie zvyšování bezpečnosti v členských státech Evropy (např. Spojené království, Německo, Polsko, Skandinávie, Chorvatsko, Itálie a dal- ší) a začínají nalézat uplatnění i v České republice. Nové řešení testovaného oblouku s názvem Arcus Primus poskytuje další prostor alternativního zabez- pečení krizových míst v České republice z pohledu zvyšování bezpečnosti pozemních komunikací a mini- malizace fatálních následků dopravních nehod. Zdroje: 1. European Commission, 2020 Road safety statis- tics: what is behind the figures 2. International Transport Forum, Road Safety Annual Report 2020 3. Lynam, D., Sutch,T., Broughton, J. and Lawson, S. (2003) European Road Assess- ment Programme Pilot Phase Technical report www.eurorap.org 4. Policie ČR, Č. j. PPR-2740-2/ČJ-2021-990810 Informace o nehodovosti na pozemních ko- munikacích České republiky, Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR, Praha 5. BASt (2020): Leitfaden für Sonderlösungen zum Baum-und Objektschutz an Landstraßen. 1. Aktualisierung. EN 1317-2:2010 6. VTI crash safety 7. MASH TL-3 Test Report No. 0-6711-1, Texas 8. TPV 05/2018 9. Improiving safety on rular roads junctions, ERF, Roadside Safety Event 2020 Obr. 8 - Výčet nárazových zkoušek řešení Arcus Primus. Zdroj: Saferoad RRS (Německo). Obr. 9 - Zařízení Arcus Primus z části kotvené na mostní římse. Zdroj: Saferoad RRS (Německo). Tab. 1 - Výsledky nárazových zkoušek řešení Arcus Primus. Zdroj: ERF, Roadside Safety Event 2020.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=