Magazín | Doprava | 2022
Vhodný směr, jakým rizikovou situaci zabezpečit je tedy vývoj řešení, které svými prostorovými nároky uspokojí požadavky rizikové oblastí a které zároveň disponuje dostatečnou kapacitou zádržnosti, aby vozidlo neproniklo skrze profilované svodnice. Bez- pečnostní řešení musí zajišťovat dostatečné utlumení kinetické energie nárazu formou absorpčních prvků (podobně jako známé tlumiče nárazu) anebo zajistit přesměrování kolidujícího vozidla mimo oblast nebez- pečí. Obrázek 6 zobrazuje řešení energeticky absorpč- ní koncovky jako ilustrace vhodného řešení v návaz- nosti na obrázek 2 tohoto článku. Koncová část z obrázku 6 byla testována německým federálním dálničním institutem v souladu s normou ENV 1317–4, přičemž úspěšně absolvovala nárazo- vé zkoušky funkční třídy P2 (TT 2. 1. 80; TT 4. 2. 80; jeho navedení na překážku. „Dále je možno použít systém Primus P2 jako bez- pečnostní bariéru proti nárazu do pevných překážek nacházejících se v blízkosti pozemních komunikací.“ 8 Uvedená koncová část našla své uplatnění jako pi- lotní projekt v Plzeňském, Pardubickém, Jihočeském, Jihomoravském i Olomouckém kraji. V kontextu zajišťování bezpečnosti rizikových úseků v rámci národní strategie existuje předpoklad navr- hování obecného řešení energeticky absorpčních ter- minálů na vhodných místech v projektech na úrovni PDSP (projektová dokumentace pro provádění stavby) jako alternativu výškových náběhů (v souladu s člán- kem 2.11 TP 114 a čl. 7.2 TP 203). Nové řešení – vyztužený oblouk Arcus Primus disponuje výše identifikovanými vlast- nostmi zařízení, které poskytuje bezpečnou alternativu svodidel umístěných v poloměru. Obrázek 7 zobrazuje certifikované řešení. Oblouk byl testován v souladu s normou ENV 1317-4 ve funkční třídě P2. (TT 2. 1. 80; TT 4. 2. 80; TT 5. 1. 80) avšak disponuje dalšími dvěma testy (S109, S110), které byly identifikovány jako vhodné na základě vy- pracované studie BASt_AP90 v roce 2018, která po- jednává o problematice dopravních nehod vozidel na silnicích nižších tříd v souvislosti s vyjetím mimo jízdní pruh. Vyztužený oblouk tak byl testován pěti nárazový- 81 Obr. 5 - Projekt ve fázi zpracování s ukončením svodidel v oblouku. Zdroj: SAFEROAD Czech Republic s.r.o. Obr. 6 - Použití energeticky absorpční koncovky. Zdroj: SAFEROAD Czech Republic s.r.o. TT 5. 1. 80), při splnění veškerých kritérií uvedených v této normě. Terminál se umisťuje na začátek a konec svodidlo- vých systémů, slouží k absorpci energie při nárazu vozidla a na rozdíl od ukončení svodidel výškovými náběhy eliminuje možnost převrácení vozidla nebo Obr. 7 - Vyztužený oblouk Arcus Primus. Zdroj: Saferoad RRS (Německo).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=