Magazín | Doprava | 2022

Investice / Projekt 66 rozestavěnýchnebopřipravenýchprojektů.Čerpáníschválené- ho rozpočtu přesáhlo jen v roce 2021 hranici 99 %, což značí, že přidělené prostředky jsou vynakládány účelně a efektivně. Kvalitní přípravná fáze ze strany ŘSD se musí i v dalších letech adekvátně promítnou do návrhů příštích státních roz- počtů. V opačnémpřípadě by hrozilo, že by se proces přípra- vy a výstavby zpomalil, což by mělo dopad na harmonogram nastavených cílů. V minulých letechseŘSDpodařilodotáhnoutk realizacide- sítky nových připravených staveb. Zásobník akcí určených k za- hájení v příštím i dalších letech navíc zůstává obsáhlý, a tak je potřebnévýšiprostředkůurčenýchpročinnostŘSDminimálně udržet. Nelze opomenout ani údržbu a opravy dálnic a silnic I. tříd, o které se ŘSD podle zákona stará. Na zajištění řádné péče o stávající síť dálnic a silnic je vyčleněno přes 15 miliard Kč, což samozřejmě přispívá ke zvyšování kvality po- zemních komunikací ve správě ŘSD. Bohužel negativní dopady do rozpočtu má ekonomická si- tuace spojená s válkou na Ukrajině. Nenadálý obrovský nárůst cen některých komodit a energií způsobuje zásadní dopady do jednotlivých staveb. Zejména na stavbách bez valorizačního ko- eficientu to způsobuje velké problémy a z tohoto důvodu vzni- ká na úrovni Ministerstva dopravy metodika pro kompenzaci těchto zvýšených nákladů. Nyní je ve stádiu konceptu, který se bude nadále projednávat a tomj. i ze zástupci ÚOHS a MMR. NA ODPOČÍVKÁCH POKRAČUJE NAVYŠOVÁNÍ POČTU PARKOVA- CÍCH STÁNÍ A ZKVALITNĚNÍ SLUŽEB Nedílnou součástí dálničních tahů jsou také odpo- čívky, kde řidiči osobních a nákladních aut tráví na svých cestách přestávky. ŘSD se v posledních letech systematicky snaží o navyšování počtu parkovacích ploch a stání k odpočinku, jelikož této oblasti neby- la v minulosti věnována patřičná pozornost. Poptáv- ka tedy stále převyšuje nabídku, ovšem rozdíl mezi oběma se daří zmenšovat. Rekonstrukcí vedoucí ke zvýšení kvality služeb prošla v minulých letech řada odpočívek. Někde došlo k alespoň k potřebné úpra- vě povrchů. Zcela zásadní proměnou prochází levá odpočívka Skrbeň na D35, která kromě vyšší kapacity poskytne systém korporátního sociálního zařízení. Ten již funguje na prvních odpočívkách, jelikož byl zave- den na nové odpočívce Studený na D1 či u Kurovic na D55. Kompletní rekonstrukce, která skončí letos, běží také na levé odpočívce u Střechova na D1. Řidiči také dostanou možnost zastavení na D48 u Chlebovic. Souběžně s D35 na úseku Časy– Ostrov pokračuje výstavba oboustranné odpočívky u Dolní Rovně, kde bude parkovací plocha k dispozici od prosince. V roce 2022 začala výstavba odpočívky Chotýčany na D3 před Českými Budějovicemi. V případě této investiční akce půjde o první odpočívku na D3 v Jihočeském kraji. STŘEDISKA SPRÁVY A ÚDRŽBY DÁLNIC (SSÚD) Postupné rozšiřování dálniční sítě vyvolává po- třebu výstavby zázemí pro údržbu dálnic. Tu zajišťují pracovníci Středisek správ a údržby dálnic (SSÚD). Nová SSÚD je potřebné budovat tak, aby dojezdová vzdálenost a zajištění péče o dálniční úseky probíhalo z přiměřené vzdálenosti. Střediska jsou proto situová- na takovým způsobem, aby každé mělo ve své správě přibližně stejný počet kilometrů a jejich pracovníci byli schopni v případě komplikací na dálnicích opera- tivně zasáhnout. V roce 2021 byl nový moderní areál SSÚD byl uveden do provozu v Přerově. Nové prostory a zázemí SSÚD se momentálně budují také u nájezdu k D35 u Městce, kde vedle SSÚD vznikne sídlo pro dálniční policii a ke zprovoznění doje už v listopadu 2022. V blízkém časovém horizontu se začne stavět též SSÚD u Borku (D3) kde byla ve druhé polovině roku 2022 zahájena soutěž na stavitele tohoto střediska. Prostor pro SSÚD je již také vyčleněn u Opatovce na Svitavsku, kde bude v roce 2023 zahájena stavba úse- ku D35 Janov–Opatovec. PROCES TRANSFORMACE ŘSD NA STÁTNÍ PODNIK POKROČIL Vedle výstavby a údržby dálnic a sil. I. třídy je v běhu i jeden dlouhodobý proces, kterým je transfor- mace ŘSD. Ta bude znamenat přeměnu právní formy organizace, z níž bude ryze státní podnik. ŘSD dosud nadále funguje jako příspěvková organizace Minister- stva dopravy ČR, což se od roku 2024 změní. Na konci července 2022 vláda ČR schválila změnu zákona o po- zemních komunikacích, která tuto přeměnu umožňuje. Benefitem transformace je mj., že si státní pod- nik může lépe získat a udržet vlastní odborníky na klíčových pozicích. Nová forma rovněž umožní větší dy y ro- tu k- ch le- ní vyčleněno přes 15 miliard Kč, což samozřejmě přispívá ke zvyšování kvality pozemních komunikací ve správě ŘSD. Bohužel negativní dopady do rozpočtu má ekonomická situace spojená s válkou na Ukrajině. Nenadálý obrovský nárůst cen některých komodit a energií způsobuje zásad- ní dopady do jednotlivých staveb. Zejména na stavbách bez valo izačního koeficientu to způsobuje velké problé- my a z tohoto důvodu vzniká na úrovni Ministerstva do- pravy metodika pro kompenzaci těchto zvýšených ná- kladů. Nyní je ve stádiu konceptu, který se bude nadále projednávat a to mj. i ze zástupci ÚOHS a MMR. Čerpání rozpočtu v letech 2010–2021. www.rsd.cz 4 Čerpání rozpočtu v letech 2010– 2021 Graf: Rozpočet SFDI a jeho čerpání v letech 2010– 2021 (tis. Kč) Rok Rozpočet Čerpáno celkem % 2010 51 325 255 49 754 147 96,94% 2011 42 619 526 39 492 514 92,66% 2012 35 846 875 32 184 159 89,78% 2013 33 618 913 28 161 243 83,77% 2014 38 278 035 24 132 956 63,05% 2015 36 291 663 33 789 385 93,11% 2016 37 131 707 36 724 760 98,90% 2017 37 772 544 37 211 773 98,52% 2018 32 184 412 31 181 321 96,88% 2019 45 730 465 45 192 897 98,83% 2020 55 186 546 54 508 756 98,77% 2021 56 428 245 56 089 235 99,40% 2022 57 759 028 – – 2023 65 390 358 – – Tabulka: Rozpočet SFDI a jeho čerpání v letech 2010 – 2021 (tis. Kč) 0 10 000 000 20 000 000 30 000 000 40 000 000 50 000 000 60 000 000 70 000 000 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Rozpočet Čerpáno celkem www.rsd.cz 4 Čerpání rozpočtu v letech 2010– 2021 Graf: Rozpočet SFDI a jeho čerpání v letech 2010– 2021 (tis. Kč) Rok Rozpočet Čerpáno celkem % 2010 51 325 255 49 754 147 96,94% 2011 42 619 526 39 492 514 92,66% 2012 35 846 875 32 184 159 89,78% 2013 33 618 913 28 161 243 83,77% 2014 38 278 035 24 132 956 63,05% 2015 36 291 663 33 789 385 93,11% 2016 37 131 707 36 724 760 98,90% 2017 37 772 544 37 211 773 98,52% 2018 32 184 412 31 181 321 96,88% 2019 45 730 465 45 192 897 98,83% 2020 55 186 546 54 508 756 98,77% 2021 56 428 245 56 089 235 99,40% 2022 57 759 028 – – 2023 65 390 358 – – Tabulka: Rozpočet SFDI a jeho čerpání v letech 2010 – 2021 (tis. Kč) 0 10 000 00 2 3 4 0 000 5 6 7 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Rozpočet Čerpáno celkem

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=