Magazín | Doprava | 2022

18 29. ROČNÍK SILNIČNÍ KONFERENCE, KONGRESOVÉ CENTRUM PRAHA, čekající na nové přeložky kolem svého území. Jde např. o Pardubice, Novou Paku (zde je již vybrán zhotovitel stav- by – zahájení v 09/2022), Mošnov či Jaroměř (zde je již vy- brán zhotovitel stavby). Mapy výstavby. ROZPOČET ŘSD MUSÍ REAGOVAT NA TEMPO VÝSTAVBY Stav veřejných financí v ČR se v roce 2022 potýká s dopady válečného konfliktu na Ukrajině a s ní spojenými problémy v mnoha oblastech ekonomiky. Také vliv pandemie koro- naviru se nadále promítá do jednotlivých kapitol rozpočtu státu. Propad financí přidělených na výstavbu infrastruk- tury ŘSD v roce 2022 nezaznamenalo. V uplynulých letech ŘSD registrovalo pravidelné navyšování objemu přiděle- ných financí rozdělovaných ze Státního fondu dopravní n s n a st v zv B si n ní b p kl p Č ovšem budou mít přímou návaznost na již provozova- né části. To je případ D6 kolem Krupé, D48 mezi Bě- lotínem a Rybím či prvního úseku D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Postupné vylepšování bezpečnostních prvků nastává na dálnici D46, kde se přestavují dvě mimoúrovňové křižovatky (Drysice, Prostějov-střed). Díky přestavbě získají připojovací a odbočovací pruhy parametry, které odpovídají stávajícím platným nor- mám a jízda po spojnici Olomouce a Vyškova bude opět o něco více bezpečná a plynulá. Náročná bude stavba úseku D11 mezi Trutnovem a hranicemi s Polskem. Práce v kopcovitém profilu krajiny mají začít v roce 2023. Jsou podány veškeré žádosti o vydání stavebního povolení a probíhá ma- jetkoprávní přípravy stavby. Ještě v roce 2022 chystá- me zahájit výběrové řízení na zhotovitele. Po loňském zprovoznění dvou úseků D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří v délce více než 22 km chybí směrem k hranicím dobudovat dva zbývající úseky. Bohužel úsek Jaroměř – Trutnov stále nemá z důvodu odvolání územní rozhodnutí v právní moci. Jen jeden úsek mezi Říkovicemi a Přerovem bude znamenat zkompletování dálnice D1 v celém jejím tahu od Prahy do Bohumína. Přípravu D1 kolem Přerova prodlužují soudní spory, ovšem ŘSD zaznamenalo v roce 2022 posun a má již (snad) definitivně pravomocné územní rozhodnutí. K tomu navíc vykoupeny takřka všechny pozemky. Zá- roveň bylo vydáno nepravomocné stavební povolení, ale byly podány Rozklady, které v současné době řeší Ministerstvo dopravy. Věříme, že se podaří ještě letos realizaci stavby zahájit. Ve finální fázi je i výběr zhoto- vitele. Výkupy potřebných pozemků byly naplno zahá- jeny také v trase jihovýchodní části Pražského okruhu, tedy dálnice D0 v úseku 511 mezi Běchovicemi a D1 a to ihned po nabytí právní moci územního rozhodnu- tí. Také v tomto případě příprava naráží na překážky v podobě odvolání a námitek k vydanému územnímu rozhodnutí, kdy v současné době je územní rozhod- nutí v právní moci, ale jsou podány 2 žaloby k soudu. Pozitivní čísla rozestavěnosti lze registrovat na sil- nicích I. tříd, kde se v průběhu letních měsíců roku 2022 stavělo přes 88 nových kilometrů těchto komu- nikací. Celkem se jedná o 25 staveb napříč regiony ČR, přičemž značnou část z těchto projektů představují obchvaty měst a obcí. Významem velké, a šířkovou ka- tegorií komunikace také, jsou rovněž stavby obchvatů Bludova na silnici I/44, úseku silnice I/27 mezi Šlovi- cemi a Přešticemi, I/9 mezi Novým Borem a Svorem či silnice I/68 mezi Třanovicemi a Nebory. Všechny ROZPOČET ŘSD MUSÍ REAGOVAT NA TEMPO VÝSTAVBY Stav veřejných financí v ČR se v roce 2022 potýká s dopa- dy válečného konfliktu na Ukrajině a s ní spojenými problé- my v mnoha oblastech ekonomiky. Také vliv pandemie ko- ronaviru se nadále promítá do jednotlivých kapitol rozpočtu státu. Propad financí přidělených na výstavbu infrastruktury ŘSD v roce 2022 nezaznamenalo. V uplynulých letech ŘSD re- gistrovalo pravidelné navyšování objemu přidělených financí rozdělovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Již v roce 2020 hospodařilo ŘSD se schválenými zdroji ve výši 54,5 mld. Kč a v roce 2021 tato částka dosáhla výše 56 mld. Kč. V ještě větší výši byl schválený rozpočet na rok 2022, který ŘSD zajistí prostředky zatím ve výši 57,7 mld. Kč, ale jemožné i jeho další navýšení v průběhu stavební sezóny. Finanční potřeby ŘSD vyplývají ze stávajícího úspěšného trendu přípravy projektů, kdy ŘSD vykazuje rekordní čísla 65 tyto stavby spojuje skutečnost, že se staví jako smě- rově rozdělené čtyřpruhové komunikace. To platí také o třech částech Velkého městského okruhu v Brně a částečně také o průtahu Přerovem a silnici I/55. Stěžejní pro zvýšení plynulosti a bezpečnosti pro- vozu budou obchvaty, které ŘSD dokončí ještě letos. To se řidiči poprvé svezou po obchvatech Olbramovic (I/3), Chýnova (I/19), Církvice (I/38) či Mělníka (I/9). Postupující stavební aktivita je nadále patrná např. na stavbách obchvatů Klatov, Karviné, Opavy, Havlíčkova Brodu či Doudleb nad Orlicí. Nejdelším realizovaným projektem na silnici I. třídy je obchvat Svitav na silnici I/43, který bude dlouhý téměř 10 km. Zahájení se mají v letošním roce dočkat také další města čekající na nové přeložky kolem svého území. Jde např. o Pardubice, Novou Paku (zde je již vybrán zhotovitel stavby – zahájení v 09/2022), Mošnov či Jaroměř (zde je již vybrán zhotovitel stavby). Dálnice 148,2km Silnice I. tř. 98,8km 247,0 km Dálnice 52,3km Silnice I. tř. 67,7km 120,0 km

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=