Magazín | Doprava | 2022
Materiály a technologie Barrandovský most odvodněn obrubníkovým systémem Text: Ing. Jan Ochec, Foto: MEA Water Management s.r.o. Právě probíhající rekonstrukce mostu na barrandovské estakádě v Praze je příkladem instalace bezpečného, účinného, a přitom jednoduchého odvodnění s liniovým obrubníkovým systémem. Při komplexní rekonstrukci se zcela ruší centrální svodový žlab, který byl komplikovaný na údržbu. Do něj byly v pravidelných intervalech instalovány propustky na odvod vody z komunikace. V obou ramenech mostu je místo něj navržen podélný liniový obrubníkový systém MEA KERB BRIDGE, který vodu rovnoměrně zachytává přímo z vozovky. rychle a plynule. Voda nemusí urazit dlouhou vzdálenost k nejbližší vpusti po povrchu vozovky. Snižují se výrazně průsaky do konstrukčních vrstev mostní vozovky přes porézní asfalt. Většina vody se při dešti nerozlévá po krajnici, ale stéká přímo do podélného žlabu, odkud je svedena rovnou do od- tokové kanalizace. Na mostech tak při dešti nevznikají louže, nebezpečné pro provoz a aquaplaning. Bezpečná jízda bez omezení Mostní obrubníkové odvodňovací prvky také nezasahují Obrubníkové odvodnění není nutné používat pouze na vozovkách s komplikovanýmnebo nedostatečnýmpodélným spádem, ale řešení je vhodné i na mostech, kde je prioritou ekonomické řešení a rychlý odvod vody z komunikace. Most přes Vltavumá vysoký podélný spád 6%, takže v tomto přípa- dě bylo prioritou jednoduché a bezpečné řešení. Rychle a bez kaluží Při použití obrubníkových odvodňovacích prvků MEA KERB BRIDGE je zajištěno, že voda odteče z komunikace 50 Foto: barrandak.cz do vozovky a pojezdová šířka komunikace není omezena žádnoumřížkou. Silnice je díky tomu využitelná po celé šířce, od obrubníku k obrubníku. Toto řešení se velmi osvědčilo i při prudkých deštích na rekonstruovanémmostě přes Štěr- boholskou magistrálu v Praze nebo na mostě vedoucí přes Libereckou ulici, frekventovanou výpadovku na D8 nebo na mostě přes Labe ve Štětí. Na Severní Moravě při rekonstrukci dálničního mostu na obchvatu u Jablůňkova bylo ekonomicky výrazně výhodnější použít právě prvky MEA KERB BRIDGE, stejně jako na pře- hradní hrázi Husinec v Jižních Čechách. Nelze ale opominout
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=