Stavební stroje | Stavebniserver.com | 2024

STAVEBNISERVER.com/MAGAZÍN Ročník 13 - číslo 04/2024 Vydavatelství SebiCom s.r.o. Sídlo: Podvesná IV/1376, Zlín 76001 Kancelář: Sokolská 5369, Zlín 76001 IČ: 27862691 OR: Krajský soud v Brně oddíl C, vložka 65013 E-mail: info@stavebniserver.com Internet: www.stavebniserver.com Témata Číslo 01/2024 DOPRAVA Číslo 02/2024 VODÁRENSTVÍ Číslo 03/2024 STAVBY Číslo 04/2024 STAVEBNÍ STROJE Ředitel redakce Ondřej Štěpán tel.: (+420) 602 608 444 e-mail: stepan@stavebniserver.com Redaktorka Ing. Lucie Zrnová Redaktorka Michaela Dočkalová Projektová manažerka Ing. Marie Čevorová Asistentka Petra Štěpánová e-mail: info@stavebniserver.com Grafické oddělení, sociální sítě, e-mailing Stanislav Jakubík e-mail: jakubik@stavebniserver.com Grafické zpracování a tisk magazínu Graphic factory s.r.o. www.graphicfactory.cz Redakční rada PhDr. Alois Surynek, Ph.D., Ing. Filip Bušina, Ph.D., MBA, JUDr. Daniel Telecký, Ph.D., Ing. Martin Šikýř, Ph.D., Doc. Ing. Otakar Němec, CSc. All rights reserved, všechna práva vyhrazena SebiCom s.r.o. Magazín je zařazen do programu celoživotního vzdělávání České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT). Odběratelé a členové ČKAIT získají 1 kredit, taktéž autoři článků, členové ČKAIT, získají 1 kredit. Registrační číslo MK ČR E 20742 Mezinárodní standardní číslo ISSN 1805-3998 (Print) ISSN 1804-7327 (Online) Odborné posouzení Obsah Magazínu STAVEBNISERVER.com je chráněn autorským zákonem. Kopírování a šíření obsahu magazínu v jakékoli podobě bez písemného souhlasu vydavatele je nezákonné. Redakce neodpovídá za obsah placené inzerce, za obsah textů externích autorů a za obsah zveřejněných dopisů a zpráv. Předplatné a distribuci zajišťuje redakce Cena 150 Kč / 7 € bez poštovného a balného Odkaz a QR kód pro celoroční předplatné https://www.stavebniserver.com/ predplatne-magazinu/ SLOVO ÚVODEM Jedním z nejdůležitějších stavebních materiálů u nás je kamenivo. To však v posledních letech znamená velký problém. Už třicet pět let v České republice nedošlo k otevření žádného nového kamenolomu. Proto odborníci predikují, že do deseti let u nás bude tohoto stavebního materiálu nedostatek. Ostatně stejný problém se týká také písku, u nějž se předpokládá, že do deseti let zavře osm z deseti aktivních pískoven. To vše může mít za následek růst cen stavebních materiálů, ačkoliv ředitelé stavebních firem a další zainteresované osoby se spíše domnívají, že bude jejich cena prozatím spíše stagnovat, než růst. V delším časovém horizontu se všem mohou ceny zvedat, což představuje velkou ránu nejenom pro samotné stavební firmy, ale i koncové zákazníky. Řešením může být například recyklace, ta však nepokryje celou poptávku po stavebních materiálech. Zastupitel hlavního města Prahy a MČ Prahy 11 Ondřej Prokop říká, že recyklací se dá pokrýt maximálně 10 % z celkového objemu materiálu potřebného ve stavebnictví. Z průzkumu CEEC Research vyplývá, že 33 % oslovených firem používá alternativní stavební materiál, například již zmíněné recyklované materiály, přírodní materiály či nové kompozitní materiály. Průzkum poukazuje i na to, že více než polovina oslovených firem (58 %) nakupuje materiál doma, v České republice. 42 % oslovených firem si materiál zajišťuje takzvaně hybridně, kombinuje tedy domácí dodávky s těmi zahraničními. V nové edici se dočtete nejen o rekultivaci jezera v pískovně Křenek u Brandýsa nad Labem, ale i o firmě OSTROJ, která se podílí na výstavbě metra D a dodávala díly i pro urychlovač částic. Rovněž vás informujeme o nové zakázce české stavební společnosti Subterra, která dokončila práce na tunelu Skärholmen ve švédském Stockholmu a získala čestné uznání inženýrské komory ČKAIT. Věříme, že i v tomto vydání se dočtete mnoho zajímavého a že vás například zde zmíněné firmy, zajímavé zakázky a představení nejnovější techniky inspirují při vlastní práci, cílech a budoucích plánech. Ondřej Štěpán ředitel redakce Partner časopisu

20 52 24 26 56 17 49 12 42 Nový Hitachi ZX95W-7. Kolové rypadlo, které posouvá hranice efektivity a pohodlí Demoliční stroje Develon jsou v České republice populárnější Uvedení nového tiltrotátoru značky Rototilt na trh Nové modely kompaktních rypadel přicházejí Polaris vylepšuje nejprodávanější side-by-side všech dob s modelovou řadou full-size ranger Podílí se na výstavbě metra D a dodávala díly i pro urychlovač částic: Firma OSTROJ slaví úspěchy u nás i v zahraničí Z Recyklace Přeštice je RECY Group: Nový název, stejná kvalita, nová příležitost Hydraulikservis I – servis stavebních strojů a nákladních vozidel pod jednou střechou… Obsah Magazín Stavebniserver.com 08Bateriové stroje ve stavebnictví Tradiční česká firma a precizní japonské bagry

· Pravidelný servis a údržba stavební techniky ·Kontrola elektrických a hydraulický témů stavebních strojů pomocí diagnosƟky Volvo, nebo CAT ·Dodání příslušenství jako jsou lopaty ·Opravy hydraulických čerpadel a k ·Výměna podvozků a opravy koncový ch rypadel ·Opravy startérů a alternátorů ·GO opravy převodovek a motorů ·GO opravy diferenciálů a náprav ·Prodej náhradních dílů SERVIS TŘÍDIČŮ, DRTIČŮ, BAGRŮ A NAKLADAČŮ PK-MACHINE-SERVICE s.r.o. Horní Loděnice 29, 783 05 info@pk-machine-service.cz www.pk-machine-service.cz echniky témů stavebních s ebních strojů pomocí diagnos ojů pomocí diagnosƟky Volv Ɵky Volvo, nebo CA , nebo CAT VIS TŘÍDIČŮ, DRTIČŮ, BAGRŮ A NAKLADAČŮ Inzerce

Drobeček o hmotnosti 71 tun je už na místě, nyní se pro něj v prunéřovském areálu staví plynová chaloupka Biomasový kotel, kogenerační jednotky pro výrobu elektřiny a tepla, plynová kotelna, obnovitelné zdroje, výstavba teplárenského propojení do Kadaně; to vše zahrnuje modernizaci a dekarbonizaci teplárenství ve výrobní lokalitě Elektrárny Prunéřov II. Skupiny ČEZ. Celková investice za více než pět miliard korun byla zahájena během prázdninových měsíců nezbytnou realizací přeložek a nových přípojek inženýrských sítí a vytyčením výkopů pro položení základů nové plynové kotelny. Ta přijde z výše uvedeného výčtu na řadu jako první, a proto se na místě již nachází i horkovodní kotel o výkonu 26MWt, vyrobený a dovezený z 270 kilometrů vzdáleného bavorského Gunzenhausenu. Celková změna a modernizace dodávek tepla spojená s koncem uhlí probíhá na straně výroby, rozvodů a tudíž odběratelů se nedotkne. „V chomutovském okrese chceme do modernizace energetiky investovat desítky miliard korun. Budou směřovat zejména do vybudování nových teplárenských zdrojů ale také do rozvoje nových obnovitelných zdrojů pro výrobu bezemisní elektřiny. I po odchodu od uhlí chceme zůstat dobrým sousedem a stabilním partnerem pro kraj i okolní obce a zajistit jim dodávky tepla na další desítky více než devadesát procent a dokáže ji udržet i při nízkých výkonech. Společně v kombinaci s dalšími plánovanými nízkoemisními zdroji v prunéřovské lokalitě tak dokáže nová plynová kotelna v budoucnu zajistit dostatečné dodávky tepla jak pro Klášterec nad Ohří, tak i Chomutov a Jirkov, potažmo i Kadaň,“ říká Rostislav Díža, generální ředitel ČEZ Teplárenské. „Než byl kotel dovezen, proběhla v areálu firmy Bosch jeho tlaková zkouška, které se zúčastnili i zástupci z ČEZ Teplárenské. 6 let.“ říká Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO. Pro Prunéřov byl vybrán typ kotle, který splňuje veškeré požadavky a nároky pro lokální a dálkové zásobování teplem. „Díky použití vysoce vyvinutých hořákových systémů a pečlivému odladění nejlepší kombinace kotel/hořák zaručuje nízkoemisní spalování, takže je velmi šetrný i k životnímu prostředí. Má účinnost STAVBA

V současné době je již složen na betonové ploše v sousedství budoucí kotelny. Momentálně je zakryt provizorním přístřeškem, aby čas do instalace přečkal bez úhony.“ Vedle výstavby nové teplárny v Prunéřově pokračuje ČEZ také v přípravě teplárenského propojení z Prunéřova do Kadaně, kterou budou nové prunéřovské zdroje v budoucnu také zásobovat teplem. Elektrárna Tušimice bude sloužit pouze jako tepelná záloha a stavba zdejší plynové kotelny o výkonu 10 MWt je již v běhu. Nové nízkoemisní a bezemisní energetické zdroje Skupiny ČEZ nahradí do roku 2030 v Ústeckém kraji na další desítky let dosluhující uhlí v elektřině i teple a přispějí tak k ekologizaci kraje. Hlavně zajistí spolehlivé a bezpečné dodávky tepla pro města Ústí nad Labem, Trmice, Teplice, Bílinu, Ledvice, Chomutov, Jirkov, Klášterec nad Ohří a Kadaň. Doslova mozkem moderní energetiky v Ústeckém kraji a symbolem přeměny uhelné lokality v bezemisní region se stane nový energetický dispečink, který pod taktovkou společnosti ČEZ Obnovitelné zdroje roste v areálu bývalé rozvodny v Málkově u Chomutova. Dispečerské centrum bude na dálku řídit desítky fotovoltaických, větrných a malých vodních elektráren a dohlížet tak na provoz všech obnovitelných zdrojů ČEZ v České republice. Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro severozápadní a střední Čechy Foto ČEZ, Ota Schnepp 7

Bateriové stroje ve stavebnictví Foto: Husqvarna Construction O tom, že bateriemi (či přesněji akumulátory) poháněné stroje se stále více a častěji objevují ve všech sférách našeho života, stavebnictví nevyjímaje, není pochyb. Nad výhodami, ale i limity použití akumulátorových strojů na stavbách v současnosti, ale hlavně v budoucnosti, jsme si povídali s dvěma pány, kteří se s rozhodovacím procesem zákazníků při koupi nové stavební techniky setkávají dennodenně. Josef Pořízka a Michal Kacian pracují pro stavební divizi společnosti Husqvarna na pozici ředitelů české, respektive slovenské obchodní sítě dohromady již přes 20 let, a tak jsou jejich názory rozhodně podložené zkušenostmi. Jsou bateriové stroje budoucností stavebnictví? Josef Pořízka: Říkám jednoznačné ano, akumulátorová technika má v portfoliu stavebních strojů rozhodně své místo už nyní a bude jej získávat stále více a více, není to však univerzální řešení pro všechny situace. Michal Kacian: Stále existují aplikace, kde jsou lepší volbou „klasické“ technologie, ať se bavíme o strojích se spalovacími motory nebo o těch poháněných elektřinou ze sítě. A myslím, že tomu tak bude i do budoucna, řešením. Obojí je v naprosté většině práce v exteriéru, kde místní exhalace nejsou kritickým problémem. Navíc se stále přísnějšími emisními normami pro moderní spalovací motory už nejde o takovou zátěž, jak tomu bylo v minulosti. A kdy sáhnout pro kabel, tedy použít elektřinu ze sítě? JP: Jednoznačně všude v interiéru. Samozřejmě do interiérových aplikací pronikají AKU stroje asi nejvíce a nejrychleji, tady vyniknou jejich největší výhody, jako jsou nulové emise, pohodlná manipulace bez kabelů a zejména v bytových projektech také nižší hluk při práci. Jsou však chvíle, kdy je stroj napájený elektřinou ze sítě lepší a někdy také jedinou volbou. Tam, kde potřebujete velmi vysoký výkon nebo nasazení po delší dobu. Nebo oboje. MK: Bavíme se hlavně o podlahových bruskách, frézách a otryskávačích, včetně doplňkových odsavačů, vysavačů a čističů vzduchu. A vysoký výkon nutně potřebujete pro stěnové a lanové pily, větší průměry jádrového vrtání a pochopitelně pro naše demoliční roboty. Takže vysoký výkon je limitujícím faktorem AKU strojů? MK: Ne tak úplně, ale je nutné si uvědomit, že pokud se bavíme o akumulátorových strojích, chceme po nich dva požadavky, které se navzájem víceméně vylučují. Rádi bychom měli nízkou hmotnost stroje včetně baterií, aby vynikla pohodlná a snadná manipulace s nimi a na druhou stranu vysoký výkon a dlouhou výdrž, které ovšem kladou nároky na velikost a hmotnost hlavně akumulátoru. Je proto důležité nalézt správně vyvážený kompromis - nějaký pomyslný ideální průsečík těchto vlastností, které jdou logicky proti sobě. JP: Právě proto je a ještě asi dlouho bude 8 jen se s očekávaným vývojem a rozšířením AKU strojů budou oblasti použití těchto technologií stále více překrývat. Kdy je tedy lepší volbou benzín, případně nafta? MK: Okamžitě mě napadají časově náročnější práce v odlehlejších oblastech. Pokud pracujete kilometry od nejbližší elektrické sítě a nejedná se o úkol, který se dá zvládnout v řádu desítek minut, maximálně jednotek hodin, dobíjení pro vás bude dříve či později problémem. JP: Ano, typicky stavební práce na silnicích či inženýrských sítích. Třeba pro spárové řezače nebo těžší hutnící techniku je spalovací motor asi zatím nejefektivnějším ROZHOVOR

spousta aplikací, kde je vhodnější použít stroj napájený ze sítě, případně poháněný spalovacím motorem tak, jak jsme se o tom již bavili. Nalézt správné řešení, které by vyhovovalo každému, prostě není úplně jednoduché. Existuje vůbec? JP: Výrobci, včetně nás, se mu snaží jít všemožně naproti. Třeba diamantovými kotouči a vrtáky vyvinutými speciálně pro AKU stroje. A například u Husqvarny máme v nabídce dva bateriové systémy – s napětím 36, respektive 94 voltů. MK: Ten první, 36V (nazývaný BLi), je určen pro stroje, kde je prvotním požadavkem nízká hmotnost a ruku v ruce s ní jdoucí obratnost a příjemná manipulace. Ten druhý, s napětím 94V (pojmenovaný PACE), potom primárně pro stroje, kde se klade vysoký důraz na výkon a výdrž baterie. Uživatel si může zvolit, která platforma je pro něj vhodnější podle toho, co je pro něj důležitější. Pro které stroje jsou jednotlivé platformy určeny? JP: Není otázkou, pro které stroje je jaký systém vhodný, ale jaké jsou uživatelovy požadavky a očekávání. Třeba rozbrušovací pily, jádrové vrtačky nebo vysavače jsou k dispozici jak s akumulátory o napětí 36V, tak 94V. Jakou mají AKU stroje ve stavebnictví budoucnost a případně, co brání jejich ještě většímu rozšíření? JP: Myslím si, že můžeme očekávat další nárůst zastoupení bateriových strojů na stavbách. Již nyní jsme svědky faktu, že vzhledem k neustále se zvyšujícím požadavkům na kultivaci pracovního prostředí na staveništích, zejména pokud jde o rezidenční projekty, jsou AKU stroje v podstatě nutností. MK: Ještě většímu rozšíření také brání předsudky samotných uživatelů. Mnohdy nevěří, že bateriové stroje mohou být plnohodnotnou alternativou ke strojům konvenční koncepce. Často se nám stává, že finální rozhodnutí pro pořízení AKU strojů padne po předvedení stroje v reálném provozu. Nejlepším prodejním argumentem je nechat zákazníka stroj vyzkoušet se všemi jeho plusy, případně mínusy. JP: Dalším faktorem, který může brzdit rozhodnutí pro vstup do světa akumulátorové techniky je vyšší prvotní investice. Také proto jsme připravili kampaň, ve které je možné pořídit veškerou AKU techniku za zajímavé ceny, a její součástí je i možnost vyzkoušet si stroje přímo na své stavbě či projektu. Více informací najdete na našich webových stránkách www.husqvarnacp.cz a www.husqvarnacp.sk. Děkujeme za rozhovor redakce 9 MK: Je jasné, že jsou profese, kterým bude lépe vyhovovat platforma s 36V, protože malé rozměry, nízká hmotnost a snadné zacházení se strojem jsou tím, co uživatele bude zajímat nejvíce a výkon stroje je pro jeho použití více než dostatečný. Na druhou stranu pro intenzivní nasazení na stavbě bude vhodnější pila na platformě 94V, která nabízí minimálně srovnatelný výkon a produktivitu jako nejvýkonnější benzínové stroje. Je to volba preferencí. Tak jinak, který ze systémů je rozšířenější? MK: Řada BLi 36V je univerzálnější, protože poskytuje výdrž a výkon, který je dostatečný pro většinu uživatelů a díky svým kompaktním rozměrům a nízké hmotnosti je velmi příjemné s takovými stroji pracovat. Tomu odpovídá i široká nabídka dostupných modelů od rozbrušovacích pil, jádrových vrtaček, vysavačů, hutnící techniky po pracovní světla nebo nádrže pro zkrápění. Taktéž je kompatibilní s bateriovými stroji Husqvarna z divize Forest & Garden. JP: A řada PACE 94V je první volbou pro toho, kdo nechce nebo nemůže slevit z nároků na výkon a produktivitu. Stroje této modelové řady se svým protějškům s konvenčními technologiemi pohonu v těchto vlastnostech minimálně vyrovnají. A rodina těchto strojů se neustále rozšiřuje, tím jak postupující vývoj technologií a akumulátorů umožňuje jejich profesionální použití.

Česká stavební společnost Subterra dokončila tunel Skärholmen ve švédském Stockholmu a získala čestné uznání inženýrské komory ČKAIT JUDr. Vladislav Beneš, FOTO: Subterra a.s. Subterra, resp. její švédská dceřiná společnost, dokončila stavbu čtyřkilometrového tunelu Skärholmen na budovaném dálničním obchvatu Stockholmu. Obchvat s celkovou délkou 21 km, z nichž 18 km bude vedeno pod zemí, se stane třetím nejdelším městským tunelovým komplexem na světě. Jeho nejdelší a zároveň i nejsložitější úsek FSE 209 – tunel Skärholmen vybudovala SBT Sverige AB, kterou česká Subterra plně vlastní. Ačkoli realizace trvala sedm let, Subterra byla prvním zhotovitelem, který svůj úsek obchvatu dokončil. Jednalo se o největší zakázku v novodobé historii společnosti, přičemž celý projekt byl kompletně veden v digitálním prostředí pomocí systému BIM (Building Information Management). Za tuto výjimečné podzemní dílo získala Subterra čestné uznání inženýrské komory ČKAIT. Porota ocenila zejména realizaci tunelového úseku vedeného pod jezerem Mälaren, kde český zhotovitel použil zcela unikátní technické řešení Toto ocenění je potvrzením vysoké odbornosti a inovapráci. Věřím, že toto úspěšně dokončené dílo nám bude otevírat cestu i k dalším významným podzemním projektům“, hodnotí zakázku generální ředitel společnosti Subterra Ondřej Fuchs. Hlavní tunel tvoří dva čtyřkilometrové třípruhové tubusy a doplňují je dvě nájezdové a dvě výjezdové rampy v celkové délce cca 4,3 kilometry. Spolu s 1,2 kilometry únikových tunelů tak bylo v rámci celého komplexu Skärholmen vyraženo 13,5 kilometrů tunelů, vytěženo a odvezeno 1,58 milionů metrů krychlových rubaniny a zabetonováno 26,2 tisíce metrů krychlových monolitických konstrukcí. Po technické stránce byla použita pro Skandinávii typická metoda ražby „drill 10 tivního přístupu společnosti Subterra při realizaci tunelových staveb. „Tunel Skärholmen byl vysoce náročnou stavbou, na níž jsme prokázali své schopnosti. Těší nás proto, že jsme za naše úsilí získali i čestné uznání inženýrské komory. Naši zaměstnanci, od dělníků až po manažery, odvedli skvělou STAVBA

and blast“ (navrtej a odpal). Ta je vhodná pro kompaktní horninové prostředí, v Česku se vzhledem k odlišné geologii zpravidla neuplatní. Při podchodu části trasy těsně pod jezerem Mälaren, kde bylo navíc zastiženo nestabilní horninové prostředí, bylo třeba postupovat na tamní poměry velmi speciálním způsobem. Subterra zde plně využila svých rozsáhlých zkušeností z realizace podzemních staveb v Česku i dalších zemí Evropy, které pro dané geologické podmínky na Švédském trhu chyběly. Aby se na tomto kritickém úseku neztrácel čas a ražby zbytku díla za jezerem mohly plynule pokračovat, obešli stavbaři toto místo dvěma „bypass“ tunely menších profilů a vlastní kritický úsek pak zmáhali souběžně se zbylými ražbami tunelů hlavní trasy. Jako definitivní zajištění tunelu bylo z bezpečnostních důvodů v některých místech na tomto úseku realizováno železobetonové ostění tloušťky až 4 metry. Jezero Mälaren stavbu nejen komplikovalo, ale sloužilo i k ekologicky šetrné přepravě rubaniny. Její značná část (cca 20 % z celkového množství) byla z podzemí přepravována pásovým dopravníkem do provizorního přístavu a zde nakládána na loď a odvážena na deponii. Důraz na ekologii byl kladen v průběhu celé výstavby. Dopravu betonu tak například zajišťovala i plně elektrizovaná auta s domíchávači betonu. Česká multioborová stavební společnost Subterra, součást koncernu Skupina Metrostav, má již šedesátiletou historii. Realizuje především podzemní, pozemní a dopravní stavby včetně metra a technická zařízení budov. Kromě Česka působí také v zahraniční. 11 Subterra dokončila tunel Skärholmen ve švédském Stockholmu

Z Recyklace Přeštice je RECY Group: Nový název, stejná kvalita, nová příležitost Foto: RECY Group Firma Recyklace Přeštice, známá svými profesionálními službami v oblasti demolice, recyklace a zemních prací, prošla důležitou transformací. S radostí vám představujeme naši novou značku – RECY Group. Tato změna přináší nejen nový název, ale i širší vizi a posílené zaměření na inovace, udržitelnost a růst. Rozhodnutí pro velkou změnu Během let firma rostla a rozšiřovala své působení. Už dávno nejde jen regionálního hráče, ale pracují na rozsáhlých projektech po celém západním regionu České republiky. Nabízené služby již dávno překročily hranice recyklace stavebních odpadů. S tím vším přišla i potřeba přinést novou podobu, která lépe reflektuje rozsah našich aktivit a směřování. Firma vznikla v Přešticích, ale jejich hranice dávno přerostla. S rozšířením pole působnosti přichází nové jméno i nové působiště. Hodnoty zůstávají I přes změnu názvu se klienti mohou spolehnout, že základní firemní hodnoty a závazek k vysoké kvalitě se nemění. Zůstává stále tým zkušených profesionálů, kteří si zakládají na férovém jednání a spokojenosti zákazníků. RECY Group se chce stát lídrem v oblasti recyklace, demolice a zemních prací nejen v západních Čechách, ale i v celé republice. Cílem je být synonymem pro inovace, ekologii a udržitelné stavební projekty. Vize do budoucnosti je vytvářet nejen hodnotu pro zákazníky, ale i pozitivní dopad na životní prostředí. Na otázky, co se vlastně všechno změnilo, odpovídá redakci stavebniserver.com jednatel RECY Group pan Lukáš Kindl Co bylo hlavním impulsem ke změně názvu z Recyklace Přeštice na RECY Group? Recyklace Přeštice byl projekt který vzniknul před 5 lety a hlavní myšlenka byla vytvořit recyklační centrum v Přešticích kam by firmy vozily stavební odpady a rovnou si mohly nakoupit recyklované nebo přírodní kamenivo, takové centrum dění pro stavební firmy v regionu Plzeň jih. Mimo tento projekt se naše firma neustále rozšiřovala co 12 Kromě nového názvu přichází RECY Group s moderním přístupem a posílením technického zázemí. Zaměřují se na špičkové technologie, kde Investují do moderních strojů a vybavení, které umožňují efektivněji a ekologičtěji zpracovávat materiály a provádět náročné zemní práce. Ekologii a udržitelnost zůstává klíčovou hodnotou. Věří, že budoucnost stavebnictví spočívá v efektivní recyklaci a šetrném přístupu k životnímu prostředí. Významným krokem je také rozšiřování služeb. Kromě recyklace a demolicí se intenzivně věnují i projektům v oblasti těžby a zpracování přírodních materiálů, jako jsou kameny a horniny. ROZHOVOR

do počtu techniky i lidí a samozřejmě i velikosti zakázek. Už dávno to nebylo jen o recyklačním centru v Přešticích a práce kolem komína. Ta myšlenka na změnu názvu už přišla dříve, ale letos v létě jsme museli kvůli změně vlastníka pozemků recyklační centrum uzavřít a to byl ten hlavní impuls ke změně. Jak se proměnila vaše vize od otevření prvního recyklačního centra? Vize je vlastně pořád stejná, jen se rozšířila. Původně jsme byli zaměřeni pouze lokálně, ale časem se ukázalo, že dokážeme pomáhat firmám v místě stavby a pracovat co nejvíce s materiálem, který jde znovu využít. Tím pádem můžeme pomáhat téměř kdekoli a ne jen kolem Přeštic. Jaký vliv měla změna názvu a ukončení provozu v Přešticích na vaše zaměstnance a provoz? Myslím, že změnu názvu vzali všichni dobře a brali to jako krok kupředu. Ukončení provozu byl trošku šok, jelikož to přišlo bez varování. Měli jsme velmi Co přináší nový název RECY Group z hlediska inovací a nových příležitostí? Chceme být silný a důvěryhodný partner v oblasti recyklací stavebních odpadů, zpracování kameniva, demolic a zemních prací. Nový název má značit, že už nejsme lokální firmička, ale jedna z významných firem v kraji. Jak se rozvíjíme, tak můžeme spolupracovat na větších developerských projektech nebo akcích, které by ještě před dvěma lety byly nemyslitelné. Jaké konkrétní kroky podnikáte, abyste podpořili udržitelnost v oblasti stavebnictví? Vždy se snažíme maximalizovat využití materiálu přímo na místě, například už před zahájením demolice řešíme s investorem jak můžeme materiály využít a navrhneme konkrétní řešení abychom šetřili peníze i životní prostředí. Tyhle úspory mě opravdu baví. Zmiňujete, že „boříte, abyste postavili lepší budoucnost“. Jak si představujete tuto lepší budoucnost? Představte si starý nevyužitý objekt, který se zdemoluje a vznikne nová výstavba nebo dětské hřiště. Ta proměna pro mě znamená lepší budoucnost. 13 málo času na vyklizení recyklačního centra, takže to bylo trošku hektické, ale ukázalo se, že se správným týmem lidí se dokáže cokoli. V té chvíli bylo důležité zajistit napříč firmou klid, protože kolem běhalo spoustu fám (jako to v Čechách bývá ) a ujistit všechny zaměstnance, že firma opravdu nekončí, jen přechází do další etapy vývoje.

Výstavba logistických hal na orné půdě poblíž dálnic mi smysl nedává. Jak se změnil váš přístup k demolici a recyklaci v posledních letech, a jaké trendy v tomto oboru vidíte? Myslím, že náš přístup je pořád stejný. Vždy se snažíme o maximální kvalitu a smysluplné využití materiálů z demolic. Já bych si přál trend aby demolice prováděly specializované firmy, které mají potřebné know-how a vybavení, ne firmy, které to berou jako vyplnění jejich prací. Pak se často nedá konkurovat cenou, jelikož kvalitní služba prostě má svoji cenu. Co znamená pro vaši firmu opuštění provozu recyklačního centra v Přešticích? Věřím, že se všechno děje z nějakého důvodu a my se teď soustředíme na to, jak být stabilní firma působící v celých Čechách (myšleno v naší polovině republiky ) stavbu a jsme schopni konkurovat i těm největším firmám. V současné době jsme například dodavatelem služeb na krásném developerském rekreačním projektu za celkem 1,5 miliardy. Provádí se tam demolice, materiál z demolice se na místě recykluje a všechen znovu použije pro další výstavbu. Dále probíhají rozsáhlé zemní práce a rovnání terénu. To vše jsme dnes schopni provádět. Chceme více recyklovat na stavbách nebo přímo u zákazníků, chceme být v TOP 3 v západních Čechách. Jakým způsobem plánujete budovat udržitelnější budoucnost ve spolupráci s vašimi partnery a zákazníky? Dávají mi smysl dlouhodobé spolupráce založené na důvěře a stejných hodnotách. Jestliže my jsme, ti kteří stavbu udržitelně začnou a náš partner ji udržitelně dokončí, tak máme udržitelnější budoucnost. Konkrétněji si třeba dovedu představit vyrobit z cihel starého domu recyklovaný beton a použít ho do nové výstavby např. do základů nebo zdiva. Ty možnosti už dneska jsou. V tom vidím udržitelnost. Děkujeme za rozhovor 14 Jaké nové projekty a služby plánujete v rámci RECY Group? Dříve jsme byli schopni provést pouze malou demolici a víc nic (s jedním nebo půjčeným bagrem toho ani víc dělat nešlo ). Dnes děláme rozsáhlé demolice včetně přípravy území pro další výROZHOVOR

Naše specializace RECY GROUP se zaměřuje na klíčové oblasti stavební činnosti, kde kombinuje efektivitu a ekologické přístupy: Demolice staveb Profesionální a bezpečné bourání budov všech typů pomocí nejmodernějších strojů, včetně demolic výškových staveb (viz foto demolice komínu). Recyklace stavebních materiálů Špičkové recyklační technologie zajišťují, že až 90 % stavebního odpadu je znovu použito ve formě kvalitních druhotných surovin. Zemní práce a revitalizace areálů Komplexní terénní úpravy a přípravy pozemků pro nové projekty. Zvládáme vše od přípravných výkopových prací po revitalizaci průmyslových zón. Udržitelné řešení pro stavební projekty Naším cílem je minimalizovat ekologickou stopu každého projektu, se zaměřením na maximální využití recyklovaných materiálů a snižování objemu stavebních odpadů na skládkách. ODBORNÍCI NA DEMOLICE, RECYKLACI A ZEMNÍ PRÁCE RECY group s.r.o. +420 777 767 183 info@recyklaceprestice.cz www.recygroup.cz

Podílí se na výstavbě metra D a dodávala díly i pro urychlovač částic: Firma OSTROJ slaví úspěchy u nás i v zahraničí Foto: OSTROJ a.s. Opavská společnost OSTROJ a.s. na strojírenském trhu působí již od roku 1948. Aktuálně ji tvoří přibližně osm set zaměstnanců především z Opavska. Svou činnost staví na hodnotách, jakými jsou rychlost, flexibilita, týmová práce, profesionalita, loajalita a ctižádost. Ostatně pokud jste četli vydání našeho magazínu Stavební stroje ze září minulého roku, firma OSTROJ vám není zcela neznámá. Nyní jsme si pro naše čtenáře připravili souhrnný přehled toho, co se firmě za poslední rok podařilo a kam se posunula a neustále posouvá. 17 ROZHOVOR Expanduje do Asie i Ameriky Opavský OSTROJ si svou pověst vybudoval na dodávkách technologií pro podpovrchovou těžbu uhlí. V minulém roce oslavil hned dvě polokulatá výročí. Uplynulo 145 let od založení první opavské strojírny a 75 let od položení základního kamene výrobního závodu. Firma v minulosti dodávala produkty také pro Evropskou vesmírnou agenturu nebo pro urychlovač částic CERN. Kromě toho se svými produkty podílela i na rekonstrukci vodního díla Gabčíkovo. Své důlní stroje neposkytuje jen českým, slovenským nebo německým firmám, ale také uskutečnila dodávky do Mexika, Turecka nebo Kolumbie. Bez šikovných, pracovitých a loajálních zaměstnanců by se však nic z toho neuskutečnilo. Proto OSTROJ spolupracuje s několika středními školami, které jim vychovávají budoucí pracovníky. V úzkém kontaktu je například s opavskou Střední školou technickou, která začínala jako `ostrojácké` učiliště. Z této školy vycházejí vyučení zámečníci, svářeči i obráběči CNC. Stejně tak je v úzkém kontaktu se Střední školou umělecko-průmyslovou, z níž vycházejí například specializovaní pracovníci na CNC programování. Úspěchy z posledních měsíců V letošním roce se může firma pochlubit rozšířením produkce zápustkových výkovků pro automobilový průmysl a tím zároveň rozšiřuje výrobní tým na divizi Kovárna a kalírna. Rovněž otevřela dvacet pět nových míst na pracovištích kovacích linek, technické kontroly, broušení, balení výkovků a CNC obrábění. OSTROJ se může pyšnit i novou spoluprací. Rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro americkou společnost Oshkosh AeroTech, která působí na trhu pozemní podpůrné techniky pro letiště. Partnerství ovšem nečítá jen výrobu velkých svařenců, ale též kompletní montáž mechanických, hydraulických a elektrických komponentů včetně finálního odzkoušení provozuschopnosti výrobku. Další větší zakázkou je kompletní dodávka dopravníkového systému pro společnost Model Obaly. K prezentaci prototypu První a druhá etapa metra D Společnost OSTROJ a.s. dodávala a stále dodává zařízení pro důlní těžbu, na které si ostatně vystavěla své renomé jakožto dodavatel důlních výztuží pro Ostravsko-karvinský revír. Zkušenosti z dolů nyní využívá na trhu podzemního stavitelství, kde navrhuje a vyrábí mobilní bednění a podpůrnou techniku pro betonáž silničních, železničních a metro tunelů. Aktuálně se její stroje podílí například na výstavbě linky D pražského metra. OSTROJ dokonce využil virtuální realitu. S pomocí simulačního programu a virtuální reality OSTROJ navrhl řešení pomáhající vykrýt dočasné přetížení mezi výrobní a balicí částí linky tak, aby byla zajištěna plynulost v celém výrobním procesu. V říjnu letošního roku zástupci společnosti oznámili, že na své závěsové zinkovací lince, která slaví dvouleté výročí, pozinkovali už na pět set tisíc metrů čtverečních ploch. A to je úctyhodné číslo. Firma se tak dostala na předcovidová čísla. Hlavní záběr v této oblasti spadá do průmyslových odvětví, jako je automobilový průmysl, energetika nebo stavebnictví.

kde jsme zavázáni dodávat až do roku 2026. Nedávno jsme také úspěšně ukončili hlavní část prací na bednění pro náročný projekt v Norsku. Zároveň se aktivně účastníme výběrových řízení na všech hlavních plánovaných stavbách v České a Slovenské republice, kde naše zařízení pro betonáže tunelů nachází široké uplatnění. Tento rozvoj a přítomnost na klíčových projektech potvrzují naši silnou pozici na trhu a dlouhodobý závazek přinášet kvalitní a spolehlivá řešení. V minulém roce jste zmínil, že kráčíte vstříc lepšímu životnímu prostředí snižováním emisí. Daří se to i nadále? Plánujete nějaké další kroky tímto směrem? Nedávno jsme dokončili první výpočet uhlíkové stopy podniku s využitím dat za rok 2023. Jedním ze dvou podstatných zdrojů CO2 je spotřeba elektrické energie, na kterou se chceme zaměřit, tedy na její snižování. Pro období let 2023 – 2025 jsme si proto naplánovali poměrně rozsáhlé inPřed dvěma lety jste se pustili do nové oblasti podnikání. Rozhodli jste se vstoupit do projektování a konstruování mobilních bednění pro výstavbu tunelů. Bylo to úspěšný krok? Jak jste se v této oblasti posunuli? Rozhodnutí vstoupit do oblasti projektování a konstruování mobilních bednění pro výstavbu tunelů bylo pro naši firmu strategickým a úspěšným krokem. Díky našim zkušenostem a odbornosti se nám podařilo rychle navázat na potřeby trhu a přinést vysoce kvalitní řešení, která získala důvěru zákazníků. V uplynulých dvou letech jsme v této oblasti udělali značný pokrok – rozšířili jsme naše know-how, optimalizovali výrobní procesy a přizpůsobili technologie specifickým požadavkům na stavby tunelů. Naše mobilní bednící systémy se staly jedním z klíčových prvků projektů, na kterých spolupracujeme, a umožňují rychlejší, bezpečnější a efektivnější výstavbu. Aktuálně se plně věnujeme dodávkám pro stavbu metra v Praze, konkrétně pro trasu D, 18 vestice do modernizace trafostanic s cílem podstatně snížit ztráty el. energie z transformace elektřiny na vysokém napětí 22kV na nízké napětí 400 V. Chystáte ve firmě nějaké inovace? Před rokem jste zmínil, že jste investovali do robotické kovací linky či závěsové zinkovací linky. Máte v plánu investovat i do další modernizace? Na podzim letošního roku nám správní rada společnosti schválila velkou investici do pořízení nové částečně robotizované kovací linky LZK 4000-2. Nahradí naši stávající největší kovací linku LZK 4000-1. Do provozu ji chceme uvést v prosinci 2025 s tím, že manipulace s výkovky mezi ohřívačkou a kovacími válci a první kovací operací a rovněž mazání kovacího lisu budou zastávat průmysloví roboti. Linka bude připravena k plné robotizaci, její nasazení bude záviset pouze na velikosti kovacích dávek (sériovosti) výkovků, které budeme na lince kovat. ROZHOVOR OTÁZKY REDAKCE pro Aleše Martínka, generálního ředitele společnosti OSTROJ a.s.

Co se vám v uplynulém roce podařilo? Z čeho máte největší radost? Letos na jaře se nám podařilo úspěšně zahájit dodávky zařízení pro betonáž silničních tunelů do Norska a krátce na to i zařízení na betonáž staničních úseků nové trasy metra D v Praze. Opravdu velkou radost mám z toho, jak dobře naše nová zařízení fungují a jak si práci s nimi pochvalují naši zákazníci. Navázali jste velmi zajímavou spolupráci s firmou Oshkosh AeroTech ohledně výroby letištní techniky. Na čem konkrétně se podílíte? S firmou Oshkosh Aerotech jsme se dohodli na převedení kompletní výroby transportně-nakládacích plošin pro letecké kontejnery CLT-8 k nám do Opavy. Projekt to byl a je velmi náročný. Každá plošina se skládá z více než 2000 dílů a do výroby postupně zavádíme i nové typy (prototypy) plošin s pohonem zagalizovat zaměstnání a pracovní výkony zahraničních pracovníků, tedy našich zaměstnanců na stavbě v Norsku, bylo opravdu velmi náročné. Kolegům z divize Důlních a průmyslových technologií se letos podařilo, kromě realizace dodávek několika zařízení pro firmu HOCHTIEF na stavbu trasy metra D, uspět s mobilním bedněním pro betonování ostění tunelu na nově budované trase metra D i u společnosti STRAGAG a na podzim jsme na tuto stavbu dodali hřeblový dopravník typu OSTROJ TH 502 pro odtěžení rubaniny firmě POHL CZ. Děkujeme za rozhovor redakce 25 jišťovaným elektrickým místo naftovým motorem anebo plošinu s otočnou částí horního rámu, které umožňuje letecké kontejnery se zavazadly cestujících nebo s jiným nákladem před nakládkou nebo po vykládce z letadla otáčet o 90 nebo i 180 stupňů. Velkou zakázku máte také v Norsku, kde stavíte 400metrový tunel. To je velmi lukrativní záležitost. Zmíníte i nějaké další? Představují pro vás zahraniční zakázky velkou výzvu nebo je berete jako každou jinou? Zakázka do Norska pro nás byla nejen výzvou technickou, kdy jsme na stavbu dálničního tunelu, na jehož povrchu bude vedena silnice I. třídy, zkonstruovali svého druhu prototyp, ale také výzvou administrativní, po stránce zajištění všech potřebných povolení a dodržení všech administrativních kroků, které vyžaduje Norská pracovně právní legislativa. LeNaše síla ve vašich rukou Bednicí technika pro podzemní stavitelství Pojízdné ocelové bednění pro betonáž ražených tunelů pro Skanska SK a.s. | Oslo, Norské království, 2024 Představení divize Důlní a průmyslové technologie OSTROJ Inzerce

Nový Hitachi ZX95W-7. Kolové rypadlo, které posouvá hranice efektivity a pohodlí Lucie Zrnová, foto: Hitachi Construction Machinery Europe (HCME) Stavební průmysl se neustále mění a stroje, které ho podporují, musí držet krok s rostoucími požadavky na efektivitu, udržitelnost a bezpečnost. Hitachi, lídr ve výrobě stavebních strojů, přichází s novým modelem ZX95W-7, kompaktním kolovým rypadlem, které nabízí kombinaci pokročilých technologií a inovací. Tento článek představí klíčové vlastnosti a přínosy modelu ZX95W-7, určeného pro náročné stavební projekty. Technické vlastnosti ZX95W-7 Model ZX95W-7 je vybavený motorem Deutz TCD 2,9 L4 Stage V s výkonem 55,4 kW, což mu poskytuje potřebnou sílu pro práci v různých podmínkách. Výkonný hydraulický systém který zajišťuje plynulý a efektivní provoz přídavných zařízení, což je klíčové pro zvládání náročných úkolů. Provozní hmotnost mezi 9 200 a 9 970 kg umožňuje stabilitu i na náročném terénu, přičemž objem lžíce 0,28 m2 pokryje pro široké spektrum úkolů. Pro ty, kteří potřebují maximální kontrolu, tato novinka nabízí intuitivní systém Vynikající výhled na pracoviště zajišťuje couvací a volitelná boční kamera. Nezávisle fungující stabilizační podpěry přidávají na stabilitě, což je zásadní pro bezpečnost na různých typech terénu. Pro lepší pracovní podmínky je kabina vybavena klimatizací, USB zásuvkou a technologií Bluetooth pro hands-free volání. Efektivita a udržitelnost Hitachi ZX95W-7 byl navržen tak, aby snižoval provozní náklady a byl šetrný k životnímu prostředí. Motor Stage V, který nevyžaduje SCR systém, eliminuje nutnost močoviny a s tím spojené náklady. Použití biologicky rozložitelného 20 ovládání s možností přizpůsobení joysticků. Ergonomicky řešená kabina je navržena tak, aby minimalizovala únavu operátora a umožňovala celodenní komfortní práci. Komfort pro operátory Kabina modelu ZX95W-7 představuje pokrok ve zlepšování komfortu a bezpečnosti operátora. Vyhřívané sedadlo s pneumatickým odpružením a možností nastavení dle individuálních preferencí poskytuje maximální pohodlí. Operátor má navíc plnou kontrolu díky přehlednému barevnému monitoru a intuitivním ovládacím prvkům na dosah ruky. TECHNIKA

oleje činí tento stroj vhodným pro použití i v ekologicky citlivých oblastech. Všestrannost modelu zvyšuje možnost využití hydraulických rychlospojek a příprava pro naklápěcí rotátory, které jsou volitelně dostupné již z výroby. Tento model podporuje různé pracovní režimy, které přispívají k nižší spotřebě paliva. Provozní data lze sledovat prostřednictvím systému Global e-Service, který poskytuje přehled o provozních hodinách, spotřebě paliva a poloze stroje. Díky těmto funkcím lze optimalizovat správu vozového parku a přispět k dlouhodobé udržitelnosti. Variabilita pracovních úkolů Kolové rypadlo je navrženo pro široké spektrum úkolů, především díky své kompaktní velikosti, všestrannosti a pohyblivosti. Hitachi ZX95W-7 se řadí mezi univerzální stroje, které lze přizpůsobit různým projektům, od městských stavenišť až po ekologické lokality. Práce ve stísněných prostorech je umožněna krátkým poloměrem otáče21 ní a možností pohonu všech čtyř kol. Typickým příkladem je prostředí městské zástavby, kde je omezený pracovní prostor. Díky možnosti připojit různé přídavné nástroje, jako jsou hydraulická kladiva nebo drtiče, je rypadlo použitelné i pro opravy silnic, údržbu kanalizací, práce v parcích a další úkoly městské infrastruktury. Tento model je také skvělý pro projekty poblíž silnic nebo v okolí staveb, kde je potřebná vysoká manévrovatelnost. Díky silnému hydraulickému systému a volitelnému příslušenství je rypadlo vhodné pro kopání, hloubení příkopů, zarovnávání terénu a další zemní práce. Díky objemu lžíce 0,28 m2 a dostatečné nosnosti je vhodné i pro nakládání zeminy, suti a jiných materiálů na přepravní prostředky. Použití biologicky rozložitelného oleje umožňuje práci v přírodních oblastech a blízkosti vodních zdrojů, kde jsou ekologické normy přísnější. Mezi hlavní přínosy pro uživatele patří zvýšení efektivity práce a přístupnosti složitějšího terénu díky pohonu všech čtyř kol a výkonnému hydraulickému systému. Významné jsou také nižší náklady na provoz dané nízkou spotřebou paliva a snadnou údržbou Nezanedbatelnou výhodou je zlepšení komfortu a bezpečnosti operátora. www.rypadla-nakladace.net

Rekultivace vytěženého jezera v pískovně Křenek u Brandýsa je hotová Zdroj: České štěrkopísky Těžební společnost České štěrkopísky dokončila rekultivaci ložiska nevyhrazeného nerostu štěrkopísku Křenek u Brandýsa nad Labem na vodní plochu. Výsledkem je jezero s průzračnou vodou a velmi příznivými podmínkami pro rostliny a živočichy. Při jihozápadním břehu jezera těžaři už vloni na jaře v souladu s požadavkem krajského odboru životního prostředí vytvořili čtyři mělké tůně. Obdobný biotop byl již dříve vybudován při severním břehu. Dle očekávání tůňky velice rychle osídlily žáby a další druhy obojživelníků, které z české krajiny obecně spíše mizí. „Křenek má potenciál stát se velmi významnou přírodní lokalitou, protože navzdory ukončené těžební činnosti i nadále zůstává součástí areálu pískovny. Platí zde tedy zákaz vstupu pro veřejnost z důvodu pokračující těžby v jižně položené sousední lokalitě Záryby. Místní příroda tak bude mít i nadále klid na další rozvoj. A to paradoxně díky pokračující těžbě, která zůstává významným zdrojem štěrkopísku pro severovýchodní část středních Čech. V krajině, v níž převažuje intenzivní zemědělství, jde už dnes o velmi vítanou zásobárnu biotopů,“ vysvětluje Petr Dušek, tiskový mluvčí společnosti České štěrkopísky, která proJižně položená lokalita Záryby v pískovně Křenek naproti tomu zůstává jedním z nejdůležitějších zdrojů štěrkopísku ve Středočeském kraji. Každoročně se zde vytěží stovky tisíc tun této klíčové suroviny pro české stavebnictví. Protože materiál se používá zejména jako plnivo do betonu, na pískovnu jsou navázány především betonárny, které zásobují stavby na Mladoboleslavsku, Brandýsku či Neratovicku, ale i na okraji Prahy. Podle údajů České geologické služby je Středočeský kraj dlouhodobě českým premiantem v těžbě štěrkopísků – objemově pokrývá téměř 30 % republikové produkce. Již do konce této dekády však o tuto pozici pravděpodobně přijde, protože v následujících letech se tu bude zavírat jedna pískovna za druhou. Analýza geologů říká, že dvě třetiny ložisek ukončí provoz do 7 let a 88 % do 10 let. Spotřeba štěrkopísku přitom každoročně roste a s ohledem na objem plánovaných velkých investic do dopravní infrastruktury i obytné výstavby bude tento trend v kraji i nadále pokračovat. vozuje několik středočeských pískoven. V lokalitě Křenek se těží kvalitní štěrkopísek už od konce 50. let 20. století. Těžba probíhá metodou „z vody“, takže po ní přirozeně zůstávají jezera, která se přirozeně čistí přes zbytkové vrstvy štěrkopísku. Kvalita vody tak zůstává vysoká i při vysokých letních teplotách. V rámci řízené obnovy přírody v lokalitě Křenek těžaři okolí jezer již v minulosti zatravnili a osázeli ovocnými stromy. K začátku letošního listopadu zde těžební společnost ohlásila Obvodnímu báňskému úřadu ukončení těžebních a rekultivačncíh prací, čímž zde těžební činnost oficiálně skončila. REKULTIVACE 22

Ideální stroje pro Vaše projekty Dosáhněte více se značkou Develon Další podrobnosti a informace o nejbližším prodejci naleznete na stránkách: eu.develon-ce.com www.garnea-stavebni.cz

Uvedení nového tiltrotátoru značky Rototilt na trh Foto: HOŠEK TRADE s.r.o. Nový tiltrotátor Rototilt RC přináší na trh revoluční inovace. Se zástupcem společnosti Rototilt, panem Jakubem Šmahlíkem, produktovým manažerem společnosti Hošek Trade, jsme si povídali o historii značky, nových technologiích a výhodách pro stavební průmysl. Můžete nám na úvod představit značku Rototilt a její historii? Rototilt je synonymem pro inovace ve stavebním průmyslu. V roce 1986 Allan Johnsson představil první tiltrotátor pod značkou INDEXATOR, což způsobilo revoluci v práci s bagry. Od té doby jsme v Rototiltu průkopníky v této oblasti a díky tomu jsme jedničkou na trhu. Naše řešení a technologie, včetně několika patentovaných systémů, posouvají efektivitu a produktivitu práce na staveništích stále výš. Čím se tiltrotátory Rototilt liší od konkurence? Naše hlavní technologická výhoda spočívá v několika klíčových prvcích. Prvním je patentovaná rotorová převodovka v olejové lázni, která výrazně prodlužuje životnost našich tiltrotátorů oproti běžným řešením. Tento systém používáme již od roku 1998. Nová řada tiltrotátorů RC přináší systém Rototilt Control s jedinečnými joysticky RC™. Řada Rototilt Control byla vyvinuta s ohledem na praktické potřediagnostiku a řešení problémů přímo v terénu. Jaké jsou hlavní přínosy tiltrotátorů pro stavební firmy a bagristy? Tiltrotátory přinášejí nevídanou flexibilitu a přesnost. Umožňují bagristům otáčet nástrojem o 360° a naklápět jej až o 45°, což šetří čas a energii, protože není potřeba přesouvat celý stroj. To se promítá do snížení spotřeby paliva a opotřebení stroje, a tiltrotátory tak výrazně zvyšují efektivitu při kopání, přesouvání materiálu a dalších činnostech na staveništi. Jaké inovace přináší vaše nová řada tiltrotátorů? Řada RC nabízí nový High Flow hydraulický systém, který umožňuje efektivní připojení nástrojů s vysokým průtokem a tím rozšiřuje možnosti příslušenství pro bagry. Dále jsme integrovali tlakově kompenzovanou hydrauliku, která poskytuje vyšší přesnost a rychlost. Díky systému RC™ Connect mohou technici provádět diagnostiku a nastavení přímo na stavbě, což minimalizuje prostoje a urychluje celý proces. Ergonomické joysticky a uživatelsky přívětivé ovládání zlepšují celkový pracovní komfort. Jak fungují kompatibilní prvky tiltrotátorů? Systém QuickChange™ od společnosti Rototilt představuje průlomovou inovaci, která výrazně zjednodušuje a zrychluje práci s výměnnými nástroji na bagrech. Tento plně hydraulický rychlovýměnný systém umožňuje bez24 by uživatelů, od velkých konstrukčních prvků až po malé detaily. Kabina bagru je vybavena novými technologiemi, které operátorovi poskytují lepší kontrolu a zlepšují jeho pracovní prostředí. Systém RC™ obsahuje větší, uživatelsky přívětivý displej a joysticky RC™ s ergonomickým designem a možností individuálního nastavení. Další novinkou je tlakově kompenzovaná hydraulika, která poskytuje vyšší přesnost a hbitost při práci s naklápěcím rotátorem. K tomu všemu slouží i systém RC™ Connect pro vzdálenou ROZHOVOR

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=