Magazín | Stavby | 2022
Stavba Stavba čtvrté trasy pražského metra D už je v plném proudu Text: Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (DPP) Redakce STAVEBNISERVER ® zjišťovala zajímavosti ohledně slavnostního zahájení výstavby metra – linky D, tedy jedné z nej- významnějších dopravních staveb této dekády nejen v Praze, ale i celé ČR. Jedná se konkrétně o první úsek I.D1 a Pankrác – Olbrachtova, představující nejsložitější část celé trasy. Její součástí jsou dvě stanice, z toho jedna přestupní, a celkem téměř tři kilometry nejrůznějších tunelů. Výstavbu v Praze 21. dubna 2022 slavnostně zahájili Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a zhotovitelé. Stalo se tak nedaleko stávající stanice Pankrác C, v lokalitě PAD2, dnes hl. m. Praha. Výstavba bude probíhat v šesti lokalitách následujících cca 90 měsíců a zhotovitelé už zahájili první ražby. Úsek Pankrác D – Olbrach- tova postaví mezinárodní „Sdružení Metro I.D“, sestávají ze společností Subterra, HOCHTIEF CZ, STRABAG, HOCHTIEF Infra- structure a Ed. Züblin. Kromě zmíněného prvního úseku předpokládá DPP i dokončení a zprovoznění celého metra D na konci roku 2029. ku na zhotovitele tohoto úseku DPP vyhlásí v nejbližších týdnech, přičemž stavbu plánuje zahájit na podzim 2023. V rámci této fáze vzniknou tři stanice: Nádraží Krč, Nemocni- ce Krč, Nové Dvory a tři mezistaniční tunely, počínaje tím za stanicí Olbrachtova. Třetí v pořadí by se měl začít stavět úsek z Pankráce směrem do centra Prahy, tj. I.D3 Náměstí Bratří Synků – Náměstí Míru, s předpokladem zahájení na konci jara 2024. Jako poslední DPP plánuje na podzim 2025 zahájit výstavbu úseku I.D2 Libuš – Depo Písnice, kde vzniknou tři stanice, mezistaniční traťové tunely a také samotné depo pro vlaky linky D. Dokončení a zprovoznění všech úseků DPP předpokládá na podzim 2029. Čtyři etapy výstavby trasy D pražského metra Výstavba čtvrté trasy pražského metra, trasy D, je rozdě- lena dle náročnosti do čtyř na sebe postupně navazujících etap. Práce začínají na nejnáročnějším úseku, jehož výstavba potrvá nejdéle, až sedm a půl roku. Jako poslední naopak vznikne nejjednodušší úsek, kde stavební práce zaberou pouze zhruba čtyři roky. V první etapě, označované jako I.D1a, DPP a sdružení zhotovitelů postaví úsek Pankrác D – Olbrachtova. Na ní naváže druhý úsek, označovaný jako I.D1b, Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory. Veřejnou zakáz- 52 První úsek I.D1a Pankrác–Olbrach- tova: tři kilometry tunelů a rubanina, která by naplnila Džbán Stavba prvního úseku trasy D bude probíhat na celkem šesti lokalitách označovaných jako PAD1b, PAD2, PAD4, VO-OL, OL1 a OL2 (PAD = Pankrác D, VO-OL = větrací objekt Olbrachtova, OL = Olbrachtova), které jsou rozloženy kolem ulice Na Strži od nájezdové rampy na ulici 5. května ve směru do centra až po křižovatku ulic Na Strži a Antala Staška. Na čtyřech z těchto lokalit (PAD1b, PAD4, VO-OL a OL1) DPP prováděl od června 2019 geologický průzkum, zhotovitelé
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=