Magazín | Doprava | 2021

využita pro napojení současné silnice I/3 do doby zprovoznění dalších dálničních úse- ků k hranici. Zahájením stavby 0311 se prodlouží již rozestavěný úsek D3 na téměř 29 km. K dosažení státní hranice tak zbývá zahájit v roce 2022 posledních 16 km, jak je přehledně uvedeno v zákresu i v tabulce č. 2. Obchvat Č. Budějovic – stavby 0310/I  a 0310/II se staví, ale… Obchvat Českých Budějovic (podrobnosti k oběma stavbám naleznete v tabulce č. 1) pokračoval ve výstavbě i po celý pandemický rok. Postup prací ilustrují některé fotogra- fie. Současně se však potýkal a stále ještě potýká hned s několika problémy, z nichž nej- vážnějším je změna technologie výstavby hloubeného tunelu Pohůrka o délce 999 m. D3 stavba 0310/I Toto mimořádně náročné inženýrské dílo bylo do výsledné podoby návrhu stavby vloženo jednak na základě striktního požadavku stanoviska EIA „realizovat nadstan- dardní opatření pro snížení nejen hlukové zátěže, ale i negativních vlivů na faktory pohody. Použít při tom kombinace různých technických opatření jako hlubokých nebo překrytých zářezů…“ a dále také na základě požadavku Statutárního města Č. Budějovi- ce a dalších obcí dotčených výstavbou dálnice D3. Tunel vede ve složitém geologickém, resp. hydrogeologickém území, kde podchází městskou radiálu Dobrovodskou silnici i Dobrovodský potok a jeho tubus tvoří současně hráz nové retenční nádrže na tomto potoce. A to vše ve stísněných prostorových podmínkách mezi zástavbou budějovické čtvrti Suché Vrbné a Dobrou Vodou v nejnižším místě trasy. Gravitační odvodnění sráž- kových vod předzářezu tunelu zde muselo být dokonce řešeno raženou štolou. Budování tunelu Pohůrka na stavbě D3 0310/I z Úsilného do Hodějovic nabralo výrazné zdržení. V roce 2019 byl termín dokončení celého obchvatu deklarován inves- torem do roku 2022. V minulém roce investor avizoval posun do roku 2023 a aktuálně 9 Aktualizace postupu výstavby a přípravy jihočeské dálnice D3 a rakouské rychlostní silnice S10 s vyznačením posunu termínů oproti roku 2019 8 Aktualizace postupu výstavby a přípravy jihočeské dálnice D3 a rakouské rychlostní silnice S10 s vyznačením posunu termínů oproti roku 2019. Tabulka 1 – Základní údaje k uváděným stavbám ŘSD na dálnici D3 (*s hvězdičkou jsou uvedeny aktualizované předpokládané termíny/údaje) D3 0310/I D3 0310/II D3 0311 D3 0312/I D3 0312/II Zahájení stavby 04/2019 03/2019 *cca 3Q2021 *2022 *2022 Uvedení do provozu (upřesnění v textu) *2023/2024 *2023/2024 *2023/2024 *2025 *2025 Kategorie D 27,5/120 D 27,5/120 D 25,5/120 D 25,5/120 D 25,5/130 Délka hlavní trasy 7 197 m 12 536 m 8 577 m 11 990 m 3 543 m Počet stavebních objektů 166 151 74 103 75 Mosty na dálnici D3/další 6/8 17/3 +1 ekodukt 10/3 9/5 3/1 Celková délka mostů 448 m 2 160 m 836 m 2 610 m 334 m Mimoúrovňové křižovatky - MÚK MÚK Pohůrka MÚK Roudné MÚK Krasejovka MÚK D. Třebonín MÚK Kaplice nádraží MÚK Kaplice MÚK D. Dvořiště Okružní křižovatky - OK 2 3 1 (1) 1 Protihlukové stěny – celková délka 5 512 m 3 220 m --- 2 608 m 116 m Opěrné a zárubní zdi 704 m --- --- 264 m 382 m Přeložky ost. komunikací - celková délka 5,0 km 10,3 km 5,8 km 11,6 km 2,3 km Další významné stavební objekty Tunel (hloubený) 999,5 m Přeložka tratě 1 350 m vč. 2 žel. mostů Velká odpočívka Suchdol Objem výkopů 2,1 mil. m 3 2,1 mil. m 3 1,1 mil. m 3 1,7 mil. m 3 0,2 mil. m 3 Objem násypů 0,8 mil. m 3 2,4 mil. m 3 0,9 mil. m 3 1,4 mil. m 3 0,2 mil. m 3 Zhotovitel PDPS (nebo DSP) PRAGOPROJEKT a.s. jako správce SUDOP PRAHA a.s. jako zástupce VALBEK s.r.o. jako zástupce DSP VALBEK s.r.o. jako vedoucí DSP PRAGOPROJEKT a.s. Zhotovitel stavby (nebo TENDR) Sdružení firem HOCHTIEF CZ a.s., COLAS CZ a.s., M-SILNICE a.s. Sdružení firem SALINI IMPREGILO S.p.A. a Doprastav, a. s. TENDR probíhá od 09/2020 TENDR plán *od 03/2022 TENDR plán *od 03/2022 Cena stavby (bez DPH) 5 285 mil. Kč 5 804 mil. Kč *2 389 mil. Kč *5 265 mil. Kč *1 655 mil. Kč Zdroj: ŘSD ČR, Technické průvodky staveb, 07/2019 a Infoletáky staveb, 01/2021 9 Tabulka 2 – Aktualizovaný přehled staveb při dokončení tahu E55 mezi Jihočeským krajem a Horním Rakouskem (dálnice D3 a rychlostní silnice S10) pro rok 2021 Stavba (barva v zákresu) Popis úseku Délka [km] Zprovoznění JIHOČESKÁ D3 od hranice krajů (SK/JK) na st. hranici 0305/II - 0308AB Nová Hospoda – Bošilec 42,3 do roku 2013 0308C Veselí n/L – Bošilec 5,1 2017 0309/I Bošilec – Ševětín 8,1 2019 0309/II černá Ševětín – Borek 10,7 2019 0309/III černá Borek – Úsilné 3,2 2017 0310/I červená Úsilné – Hodějovice 7,2 akt. plán 2023/2024 0310/II oranžová Hodějovice – Třebonín 12,5 akt. plán 2023/2024 0311 fialová Třebonín – Kaplice Nádraží 8,6 akt. plán 2023/2024 0312/I azurová Kaplice Nádraží – Nažidla 12,0 akt. plán 2025 0312/II modrá Nažidla – Dolní Dvořiště, st. hranice 3,5 akt. plán 2025 CELKEM D3 v JK 113 100 % 0305/II – 0309/III zprovozněno 69 61 % 0310/I, 0310/II, 0311 ve výstavbě na konci 2021 28 25 % 0312/I, 0312/II k zahájení v roce 2022 16 14 % HORNORAKOUSKÁ S10 od dálnice A7 na st. hranici NORD B šedá Rainbach Nord – st. hranice 7,5 neupřesněno NORD A modrá Freistadt Nord – Rainbach Nord 7,2 akt. plán 2027 SÜD černá Unterweitersdorf – Freistadt Nord 22,0 do roku 2015 CELKEM S10 v HR 37 100 % SÜD zprovozněno 22 60 % --- v realizaci 0 0 % NORD A k zahájení v roce 2023 7 19 % NORD B obnovení přípravy v roce 2021 8 21 % Vizitka – viz číslo 3/2019 Tabulka 1 – Základní údaje k uváděným stavbám ŘSD na dálnici D3 (*s hvězdičkou jsou uvedeny aktualizované předpokládané termíny/údaje) Tabulka 2 – Aktualizovaný přehled staveb při dokončení tahu E55 mezi Jihočeským krajem a Horním Rakouskem (dálnice D3 a rychlostní silnice S10) pro rok 2021

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=