Magazín | Doprava | 2021
Konference 74 „LUHAČOVICKÁ VÝZVA 2020“ Účastníci mezinárodní konference se shodli na následujících závěrech: ZMĚNA LEGISLATIVY A ODSTRANĚNÍ NADBY- TEČNÝCH BYROKRATICKÝCH BARIÉR •• Neustále přetrvává komplikovanost legislativy pro investorskou přípravu staveb. Tato legis- lativa nejen, že znemožňuje (cestou používání opravných prostředků a procesních postupů ze strany dotčené veřejnosti – zapsaných spolků) plynulou realizaci jednotlivých projektů, ale je také překážkou rozvoje mobility a současně představuje zásadní riziko pro přípravu a rea- lizaci strategických investic v České republice v reálném čase. •• Jako dílčí opatření pro urychlení přípravy sta- veb investorské prostředí očekává dokončení legislativního procesu, souvisejícího s nove- lou „liniového zákona“ č. 416 „O urychlení výstavby dopravní infrastruktury“. Ta mimo jiné zavádí jednotné závazné stanovisko, nahrazující veškeré správní akty, vydávané dle zákona o ochraně přírody a krajiny. Zavádí také tzv. „polský model“ v oblasti majetkových práv, stanovuje pevné lhůty pro vydání závazných stanovisek dotčených orgánů státní správy, řeší zneužívání ust. § 149 zákona č. 500/2004 - správní řád, zavádí „fikci souhlasu“ a minimalizuje počet samostat- ných správních rozhodnutí. Preventivním legis- lativním opatřením se jeví prověření návrhu na prodloužení lhůty platnosti závazného (ověřo- vacího) stanoviska MŽP k vlivům stavby (prio- ritního dopravního záměru) na životní prostředí (EIA) ze současných pěti na sedm let (týká se to projektů staveb dálnic D136 a D49, ust. § 23a odst. 3 zákona 256/2016, resp. zákona 100/2001). •• Účastníci konference považují přijetí novely „liniového zákona“ spolu s připravovanou novelou „stavebního zákona“ za klíčová legis- lativní opatření, směřující k urychlení realizace staveb dopravní infrastruktury. Připravované změny v legislativě výrazně zvýší kompetence i vliv státu, a také omezí obstrukční činnost mnoha neziskových organizací, které syste- maticky cestou replikovaných opravných pro- středků a dalších procesních postupů napadají přípravu strategických investic v ČR. Je otázkou, zda situace nedozrála k tomu, aby byl přijat Ústavní zákon o strategických stavbách zvlášt- ního významu. ZMĚNA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ A PŘEDVÍDA- TELNOST ROZPOČTOVÝCH ZDROJŮ •• Současný model financování dopravní infra- struktury neumožňuje systematicky naplňovat dlouhodobé cíle Dopravní politiky ČR, tj. dobu- dování prioritní sítě do roku 2030. Avizované zvýšení investic do dopravní infrastruktury v nejbližších letech jako mimořádné protikri- zové opatření vlády je nutno považovat pouze za dočasné opatření. Je nezbytné přijmout „Stra- tegické rozhodnutí o přenastavení způsobu financování infrastrukturních projektů v ČR“ tak, aby se jednalo o dlouhodobě předvída- telné, rozpočtové zdroje s využitím soukromého kapitálu. •• Strategie financování silnic II. a III. tříd nemůže stát pouze na zodpovědnosti a rozpočtových možnostech krajů. Musí se stát součástí zodpo- vědné národní dopravní a rozpočtové politiky ČR. Konsensuálně přijato účastníky mezinárodní konference V Luhačovicích 24. 9. 2020 Účastníci X. ročníku konference „Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomic- kých zájmů“ doporučují urychlit inženýrskou přípravu staveb a zahájit realizaci prioritních infrastrukturních projektů v regionu Střední a Východní Moravy a slovenské Pováží: V oblasti silniční infrastruktury 4 4 Vydat stavební povolení (MDČR) v případě posled- ního chybějícího moravského úseku dálnice D1 Ří- kovice – Přerov (stavba č. 136) jako hlavní dopravní tepny, spojující západ s východem republiky a zahá- jit jeho realizaci v průběhu roku 2021 . 4 4 Vydat stavební povolení (MDČR) a zahájit výstavbu hlavní trasy dálnice D49 v roce 2021 , a to jako součást evropské sítě „core network“ stavbou 4901
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=