Magazín | Doprava | 2021
nikoliv o tom pouze řečnit. Strategické infra- strukturní projekty jsou v područí špatně nastavených zákonů, což ve svém důsledku nekontrolovatelně pro- dlužuje proces přípravy jednotlivých projektů,“ říká předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, Libor Lukáš a dodává: „Cítíme jako za- dostiučinění, že vláda ČR i Poslanecká sněmovna po- stupně začínají věci napravovat. Je ale jasné, že bez společenského tlaku na úpravu stavební le- gislativy nedosáhneme očekávaného pokro- ku v řešení tohoto problému . Jen tak můžeme docílit zkrácení lhůt při přípravě staveb, a stavebně- -inženýrské procesy pak můžeme systematicky řídit. V této souvislosti Sdružení pro rozvoj dopravní infra- Co na konferenci zaznělo: Předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček ocenil zvýšený důraz vlády na investování, a to zejména do dopravní infrastruktury, jako jedno ze zásadních opatření k překonání současné hospodářské krize. Ta je vyvolána epidemiologickou situací. Zdůraznil současně nutnost urychlení přípravy staveb jako podmínku k realizaci tohoto programu. Komplikovanost stavební legislativy je zásadním rizikem pro realizaci současného programu ambiciózních infra- strukturních projektů. Tak to vidí ředitel strategie minister- stva dopravy Luděk Sosna , generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl a v souvislosti s přípravou tzv. rychlých spojení i Pavel Andršt ze Správy železnic. Stavební zákon a složitý proces jeho projednává- ní byl tématem náměstkyně ministra pro místní rozvoj Marcely Pavlové , která zrekapitulovala hlavní přínosy tohoto procesu zásadní rekodifikace stavebního práva. Ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica poukázal na prudký nárůst výše inves- tic do dopravní infrastruktury v letošním roce i nejbližších letech, a také na z toho vyplývající mimořádný tlak na řeše- ní přípravy staveb. Zástupci krajů zdůraznili potřebu systémového řešení financování rozvoje silnic II. a III. třídy. Také zástupci Ev- ropské komise a dalších evropských institucí poukázali na potřebu zaměřit se na nové způsoby financování výstavby dopravní infrastruktury po roce 2020, jako například využití projektu PPP či zdrojů EIB. Řeč byla také o konkrétních silničních a železničních projektech, potřebě kvalitního propojení se Slovenskem, zvláště pak projektu D49, dokončení dálnice D1 v okolí Pře- rova nebo severojižní propojení Moravy dálnicí D55; dále o modernizaci trati Otrokovice - Vizovice a Vlárské dráhy (Slovácko), případně dalších významných staveb, jakožto významných stimulů pro rozvoj moravských a slovenských regionů. Na základě diskutovaných témat přijali účastníci konfe- rence tzv. LUHAČOVICKOU VÝZVU 2020. www.konference-morava.cz www.infrastrukturamorava.cz 73 struktury na Moravě rovněž navrhlo ministerstvu do- pravy dílčí novelu zákona o prodlužující platnost EIA u prioritních infrastrukturních projektů z 5 na 7 let. Především se to týká komplikované situace a zdlou- havým procesem, souvisejícím s vydáním stavebních povolení pro projekty dálnice D1 136 Přerov - Říkovice a D49 01 Hulín - Fryšták.“ „Musíme mít takové zákony, které hájí především zájmy naprosté většiny občanů. Současný stav, kdy doslova pár jednotlivců může svými smyšlenými obstrukcemi mařit strategické projekty státu, není stavem normálním a je třeba jej co nejdříve změnit, “ podotýká Libor Lukáš. Zhlédněte video Proč nemáme v Přerově dálnici?
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=