Magazín | Doprava | 2021
Stavba Nový dvoukolejný železniční most přes Váh pro rychlost 160 km za hodinu Text: Ing. Denisa Nosková, Ing. Petr Šťasta, Ing. Jiří Nováček, Ing. Antonín Směták, Ing. Gabriela Šoukalová, foto: FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. Příspěvek se zabývá výstavbou dvoukolejného železničního mostu z pohledu zhotovitele, zejména tvorbou výrobní doku- mentace, stavebními postupy, montáží nových nosných konstrukcí a samotnou realizací mostu, který převádí přeložku železniční trati s návrhovou rychlostí 160 km/h přes koryto Nosického kanálu řeky Váh a přilehlé inundační území na trati Púchov – Považská Bystrica. Železobetonová deska je z betonu C35/45. Její nej- menší tloušťka je 300 mm ve čtvrtinách volné šířky žla- bu pro kolejové lože v místech uložení odvodňovačů. Tloušťka desky roste směrem do středu a ke krajům žlabu ve sklonu 3 % na 371 mm. Na vnější straně des- ky dosahuje v místě pracovní spáry tloušťku 385 mm. Boční stěny žlabu mají tloušťku 435 mm a římsová část roste od 350 mm na volném kraji konzolové římsy až do tloušťky 400 mm při boční stěně. Horní plocha říms je vyspádována ve sklonu 3 % směrem do mostu. Nosné konstrukce jsou na spodní stavbu uloženy prostřednictvím atypických hrncových ložisek. Obloukový most Jde o dvě totožné ocelové konstrukce s ortotropní mostovkou vyztužené obloukem (Langerův trám) s prů- běžným kolejovým ložem. Nosnou konstrukci, přemostění Nosického kanálu s rozpětím 2 x 124,80 m, tvoří dva plnostěnné trámy v osové vzdálenosti 12,60 m průchozího komorového průřezu s vnitřními světlými rozměry 1 270 x 3 000 mm. Komorové průřezy trámů mají celkovou výšku 3 100 mm a jsou vyztuženy plnostěnnými průchodnými diafrag- maty v místě každého příčníku. Na trámy jsou centricky napojené kružnicově zakřivené plnostěnné oblouky o teoretickém vzepětí 22,00 m. Tímto je dán poloměr zakřivení oblouku o velikosti r = 99,495 m. Oblouky jsou z komorových průřezů o světlosti 1 220 x 1 710 mm. Průřezy oblouků jsou vyztuženy ve čtvrtinách a v polo- vině vzdálenosti mezi svislicemi plnostěnnými diafrag- Přemostění Nosického kanálu délky 379,045 met- ru je složeno ze šesti prostých polí. Střední dvě pole přemosťují Nosický kanál dvěma obloukovými mosty (Langrovy trámy), každý o délce 124,80 metru. Z obou stran na Langrovy trámy navazují dvě spřažené oce- lobetonové konstrukce. Délka každého přemostění je 30,60 metru. Krajní pole Jde o čtyři totožné konstrukce, ocelobetonové spřaže- né s průběžným kolejovým ložem. Nosnou konstrukci tvoří šest kusů ocelových (pl- nostěnných) svařovaných nesymetrických nosníků pro- měnlivé výšky tvaru písmene „I“ a ocelové nadpodporové příčníky. Ve čtvrtinách a v polovině rozpětí je osazeno ztužení z dvojic protisměrných úhelníků. Hlavní nosníky jsou uspořádány v osových vzdálenostech 1 650 + 1 650 + 2 200 + 1 650 + 1 650 mm. Uprostřed rozpětí je výška nos- níků 1 400 mm, která se od 1/4 do 1/8 rozpětí zmenšuje směrem k podpěrám na výšku 1 065 mm. Hlavní nosníky, příčníky a příčné výztuhy jsou celosvařované konstrukce. Konstrukce byla pro montáž rozdělena v příčném smě- ru na tři montážní dílce, které se skládaly vždy ze dvojic hlavních nosníků. Mezi hlavními nosníky jsou ztužidla po vzdálenosti 7,65 m. Pro montážní stavy bylo přidáno ztužení hlavních nosníků v polovině vzdálenosti, tj. po 3,825 m. Spřažení ocelové konstrukce s železobetonovou des- kou zajišťují spřahovací trny o průměru 25 mm a délky 200 mm. 66 Obr. 1.: Podélný řez mostu maty s obdélníkovými průchodnými otvory o rozměru 800 x 1 200 mm. Propojení oblouku a trámu, mimo koncových bodů, zabezpečují táhla z trubek o průměru 273 mm a tloušťce stěny 20 mm. Táhla jsou na trám i oblouk připojeny přes styčníkové plechy, které jsou na trám a oblouk přivařeny tupým K svarem. Trubková táhla jsou vyplněna křemičitým pískem a rozmístěna v půdorysných vzdálenostech po 20,80 m. Mezi oblouky je ztužení tvořené příčkami z trubek o průměru 914 mm a 610 mm. Trubkové průřezy ztužidla jsou k obloukům připojeny tupými svary. Nosná konstrukce má dolní ortotropní mostovku s průběžným kolejovým ložem. Plech mostovky vytváří žlab kolejového lože. Podélné ploché výztuhy jsou situo- vány v osových vzdálenostech po 420 m. Příčné výztuhy jsou po vzdálenosti 2 600 mm a mají proměnný průřez tvaru obráceného T. Trámy a mostovka každého pole přemostění jsou příč- ně členěné na pět montážních dílů. V podélném směru jsou trámy a mostovka děleny na osm montážních dílů. Oblouky jsou rozdělené na sedm montážních dílů. Uložení hlavních nosníků je řešeno standartně, vždy na dvou ložiskách v každé ose uložení pod hlavními nosníky. Založení a spodní stavba Základy opěr O1 a O2 jsou založeny na 32 ks mi- kropilot délky 4,5 m v rozestupech po 1,3 m příč- ně a 1,5 m podélně vzhledem na rozměr základu (Obr. 2).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=