Magazín | Doprava | 2021
Analýzy Zdroj: SFDI Rozpočet roku 2020 a na rok 2021 Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) každým rokem sestavuje v souladu se zákonem rozpočet na následující rok a výhled na další dva roky. Sestavování a následné schvalování rozpočtu je obecně velmi pracný a legislativně nároční proces. Schvalování rozpočtu pro rok 2021 bylo náročné také s ohledem na přetrvávající pandemii související s nemocí Covid-19, kdy byla dokonce zvažována varianta rozpočtového provizoria. Rozpočet SFDI pro rok 2021 byl nakonec úspěšně schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR dne 18. 12. 2020. Pro uplynulý rok 2020 byl schválen rozpočet ve výši 83,2 mld. Kč (bez nároků). V průběhu roku došlo s ohledem na narůstající potřebu financování dopravní infrastruktury k jeho rekordnímu navýšení na cca 121 mld. Kč mld. Kč, což umožnilo v roce 2020 uvolnit příjemcům historicky nejvyšší objem finančních prostředků z rozpočtu SFDI celkem 117,5 mld. Kč. Tato skutečnost ukazovala mimo jiné na potřebu vyššího rozpočtu pro rok 2021. Při sestavování rozpočtu na rok 2021 vycházel SFDI z předpokladu, že je třeba zajistit především finanční prostředky na mandatorní výdaje, jako jsou opravy a údržba sítě, provozní výdaje státních investorů, mýto a telematika a další. Dále je třeba zajistit finanční prostředky na projektovou a majetkovou přípravu akcí. Následuje potřeba krytí výdajů na akce v realizaci, a to zejména akce, u kterých je plánováno dofinancování v daném roce. Prioritu v této oblasti mají akce spolufinancované ze zdrojů EU. V poslední řadě jsou to nově zahajované akce, a to s ohledem na jejich připravenost. Rozpočet na rok 2021 byl schválen v celkové výši 127,5 mld. Kč, přičemž na investiční výdaje je alokováno celkem 83 mld. Kč a na neinvestiční výdaje je to 44,5 mld. Kč. Oproti schválenému rozpočtu pro rok 2020 došlo k nárůstu o více než 44 mld. Kč. Vývoj rozpočtu reaguje na trend nárůstu připravenosti zásadních staveb, což přináší i nárůst finančních potřeb na realizaci těchto staveb. Dlouhodobým cílem v oblasti financování dopravní infrastruktury je zajistit především stabilitu a předvídatelnost výdajů na dopravní infrastrukturu. Struktura užití prostředků rozpočtu SFDI na rok 2021 v mil. Kč Druh výdajů Národní zdroje Zdroje EU Celkem Běžné výdaje 44 426 64 44 490 Kapitálové výdaje 46 099 36 913 83 012 Celkem 90 525 36 977 127 502 Při sestavování rozpočtu SFDI je třeba brát v úvahu, že proces přípravy dopravních staveb je Analýzy/Investice Rozpočet roku 2020 a na rok 2021 Zdroj: SFDI Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) každým rokem sestavuje v souladu se zákonem rozpočet na následující rok a výhled na další dva roky. Sestavování a následné schvalování rozpočtu je obecně velmi pracný a legislativně nároční proces. chvalování rozpočtu pro rok 2021 bylo náročné také s ohledem na přetrvávající pandemii související s nemocí Covid-19, kdy byla dokonce zvažována varianta rozpočtového provizoria. Rozpočet SFDI pro rok 2021 byl nakonec úspěšně schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR dne 18. 12. 020. Pro uplynulý rok 2020 byl schválen rozpočet ve výši 83,2 mld. Kč (bez nároků). V průběhu roku do- šlo s ohledem na narůstající potřebu financování dopravní infrastruktury k jeho rekordnímu navýšení na cca 121 mld. Kč mld. Kč, což umožnilo v roce 2020 uvolnit příjemcům historicky nejvyšší objem finanč- ních prostředků z rozpočtu SFDI celkem 117,5 ml . Kč. Tato skutečnost ukazovala mimo jiné na potřebu vyššího rozpočtu pro rok 2021. Při sestavování roz- počtu na rok 2021 vycházel SFDI z předpokladu, že je třeba zajistit především finanční prostředky na mandatorní výdaje, jako jsou opravy a údržba sítě, provozní výdaje státních investorů, mýto a telemati- ka a další. Dále je tř ba zajistit finanční prostředky na projektovou a majetkovou přípravu akcí. Násle- duje potřeba krytí výdajů na akce v realizaci, a to zejména akce, u kterých je plánováno dofinancová- ní v daném roce. Prioritu v této oblasti mají akce spolufinancova é ze zdrojů EU. V poslední řadě jsou to nově zahajované akce, a to s ohledem na jejich připravenost. Rozpočet na rok 2021 byl schválen v celkové výši 127,5 mld. Kč, přičemž na investiční výdaje je aloko- váno celkem 83 mld. Kč a na neinvestiční výdaje je to 44,5 mld. Kč. Oproti schválenému rozpočtu pro rok 2020 došlo k nárůstu o více než 44 ld. Kč. Vý- voj rozpočtu reaguje na trend nárůstu připravenosti zásadních staveb, což přináší i nárůst finančních potřeb na realizaci těchto staveb. Dlouhodobým cí- lem v oblasti financování dopravní infrastruktury je z jistit především stabilitu a předvídatelnost výdajů na dopravní infrastrukturu. 06 Při sestavování rozpočtu SFDI je třeba brát v úvahu, že proces přípravy dopravních staveb je extrémně nároč- ný a zdlouhavý, a to nejen věcně, ale také legislativně. Je třeba v maximální možné míře zajistit flexibilní financování investičních akcí v návaznosti na úspěšné dokončení jejich přípravy, vysoutěžení a uzavření smluv na jejich realizaci. V případě, že vznikne v průběhu roku 2021 vyšší potřeb financování daných akcí, např. díky urychlení přípravy ně- kterých z nich, a tato potřeba bude vyšší než jaká je alokace uvedená v rozpočtu SFDI včetně aktuálních disponibilních prostředků SFDI, budou vedena jednání s Ministerstvem financí v návaznosti na vývoj státního rozpočtu s cílem na- výšit rozpočet SFDI na pokrytí těchto akcí. Nedílnou součástí rozpočtu SFDI jsou evropské zdroje, které představují stále větší podíl. Největší podíl tvoří fi- nanční prostředky z Operačního programu Doprava (OPD). V současné době jsou čerpány finanční prostředky z OPD 2014 - 2020, jehož dočerpávání bude pokračovat i v roce 2021. Pro ro 2021 jsou schváleny finanční prostředky OPD ve výši 16,6 mld. Kč. Práce na přípravě budoucího programového období byly zahájeny již v roce 2018, a to jak na evropské, tak i na národní úrovni. Návrh OPD pro nové programové období byl vytvořen v průběhu roku 2019 a byl projednán na Platformě pro přípravu OPD 2021 - 2027. Výše alokace pro budoucí operační program zatím není známa. V oblasti podpory výstavby transevropských dopravních sítí je velmi významný tzv. Nástroj pro propojení Evropy - Connecting Europe Facility (CEF). V průběhu roku 2020 realizovala Evropská komise výzvy, prostřednictvím kterých by měla být vyčerpána zbytková alokace CEF, poslední plá- nované výzvy v případě nevyčerpání finanční alokace se Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=