Magazín | Doprava | 2021
ního odboru Magistrátu města Olomouce, který měl vynechat některé podmínky ze závazných stanovisek a odvolacímu orgánu vytknul to, že je nedoplnil. Kraj- ský soud dále zpochybnil legitimitu závazného stano- viska EIA. Současnou situaci nám výstižně přiblížil pan David Fiala, ředitel závodu Brno, ŘSD: „To je ta jednoduš- ší část... Podle názoru soudu je zapotřebí řešit zimní údržbu před umístěním stavby, s čímž se pochopi- telně pojí nevyhnutelnost dalšího procesu. A v po- sledních letech se situace bohužel jeví tak, že právě procesy jsou tím, o co jde při povolování tohoto úseku dálnice především. Cílem účasti spolků v řízení není žádná regulérní starost o životní prostředí. Je zřejmé, že přínosy zprovoznění stavby jsou natolik významné, aby převážily uváděná negativa. Pokud by někdo vá- hal, doporučuji se přes den zastavit na hodinu někde v Přerově, třeba u vlakového nádraží nebo Tesca.“ Z pohledu odpůrce dálnice je cíl níže uvedených celků prostý a pochopitelný. Jejich zájmem je, aby sta- vební povolení nenabylo právní moci do 30.11.2021, kdy předmětné stavbě končí platnost posouzení vlivu na životní prostředí. Žaloby podávají Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu, Voda z Tetčic z.s., Zelená pro Pardubicko, z.s. i místní spo- lek Krajina Dluhonice, z.s. V kontextu zmíněné právní bitvy se rázem stala největší překážkou zimní údržba dálnice, která se standardně řeší před kolaudací. Problematika je v do- kumentaci řešena v souladu s platnou legislativou a normou, navíc pod dohledem dotčených orgánů vydávajících závazná stanoviska pro územní řízení se Základní údaje o stavbě Hlavní trasa: Délka: 10 100 (km 75,300–85,400) Kategorie: D 26,5/120 Celkový počet stavebních objektů: 228 Mostní objekty: Na dálnici: 9 Nad dálnicí: 3 Na ostatních komunikacích: 2 Celková délka mostů: 1907 m Mimoúrovňové křižovatky: Počet: 3 (celk. délka větví: 7089 m) Protihlukové stěny: Počet: 5 (celková délka: 4099 m) Opěrné zdi: Počet: 3 (celková délka: 408 m) Úpravy ostatních komunikací: Počet: 3 (celková délka: 3955 m) Přeložky a úpravy inž. sítí: Vodohospodářské objekty: 50 Objekty elektro: 60 Přeložky plynovodu: 7 Úpravy drážních objektů: Trať Říkovice–Přerov: 7 Trať Přerov–Věžky: 5 Dluhonice: 13 Celkový objem zemních prací: Výkopy: 432 089 m 3 Násypy: 3 108 000 m 3 Název stavby: D1, stavba 0136 Říkovice–Přerov Místo stavby: Olomoucký kraj Katastrální území: Říkovice, Přestavlky, Horní Moštěnice, Bochoř, Věžky u Přerova, Lověšice u Přerova, Přerov, Dluhonice, Předmostí Druh stavby: Novostavba Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR Zpracovatel DSP: Sdružení Sudop Group Předpokládaná cena stavby: 6 750 000 000 Kč (bez DPH) 57 Zhlédněte video ŘSD ČR - Dálnice D1 Říkovice – Přerov znalostí poměrů v zájmovém území. Ani existence II. pásma ochrany podzemních vod není žádnou no- vinkou, a proto jsou veškeré vody z tělesa dálnice efektivně odváděny. Stavba je již dávno umístěna a část v napojení na I/55 u Říkovic dokonce i postave- na, zkolaudována, a hlavně provozována. „Za normálních okolností stojí takový názor soudu za revizi u Nejvyššího správního soudu. Investor však s ohledem na lhůty pro rozhodování soudů nevyužil možnosti kasace u NSS, aby měl možnost rozhodnutí Krajského soudu zvrátit. V reakci na toto rozhodnutí bylo začátkem roku 2021 aktualizováno stanovisko MŽP a proběhlo doplnění spisu o materiál zaměře- ný na zimní údržbu, který odsouhlasili přímo správci povodí. Krajský úřad s těmito podklady nyní seznámí veřejnost a znovu bude rozhodovat o odvolání. Pokud změnu územního rozhodnutí potvrdí, rozběhnou se přerušená stavební řízení, přičemž je jisté, že dojde k opětovnému podání žaloby ke Krajskému soudu v Ostravě. Ten může stavební řízení do doby svého rozhodnutí zase zastavit. Z právního hlediska se jedná o provázané a komplikované procesy“ , doplnil David Fiala z ŘSD. V prosinci 2020 byla zahájena soutěž na zhotovitele stavby, jejímž smyslem je, aby mohla být stavba D1 0136 po získání stavebního povolení reálně zahájena.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=