Magazín | Doprava | 2021

Havířov Orlová Kopřivnice Bohumín Hranice Zábřeh Šternberk Uničov Litovel Hlučín Frenštát p. Radh. Rožnov p. Radh. Holešov Mohelnice Konice Frýdlant n. O. Bílovec Odry Kravaře Vítkov Bystřice p. Host. Vizovice Bučovice Valašské Meziříčí Otrokovice Lipník n. Beč. Frýdek- -Místek Opava Nový Jičín Prostějov Přerov Kroměříž Vsetín Vyškov Olomouc Ostrava Zlín 55 46 35 35 56 48 48 35 1 1 1 49 58 56 56 49 46 46 46 45 11 11 59 67 44 57 57 55 35 46 47 35 50 55 49 49 35 57 35 57 47 58 69 předpoklad zahájení v roce 2021 – 10,1 km zprovozněné úseky – 119,5 km stav k 02/2021 Celková délka: 129,6 km Dálnice D1 úsek Vyškov – Kroměříž – Přerov – Lipník nad Bečvou – Ostrava – Polsko dálnice silnice I. třídy, 4pruhové silnice I. třídy číslo dálnice státní hranice Legenda číslo silnice GeografickádataposkytlVGHMÚřDobruška,©MOČR, 2015 silnice II. třídy silnicepromotorová vozidla 3 34 0 10 20 km E 253 Kojetín E 258 Kroměříž-západ E 258 Kroměříž-východ E 264 Hulín-západ M 265 Hulín M Přerov-sever M 296 Lipník n. B. – Bohuslávky E 298 Lipník n. B. – Loučka E 308 Hranice E 311 Bělotín E 321 Mankovice E 330 Hladké Životice E 336 Butovice E 342 Bravantice E 349 Klimkovice E 354 Rudná E 357 Severní spoj E 361 Místecká E 365 Vrbice E 370 Bohumín E 372 Bohumín E Říkovice E Přerov-západ E Lipník n. B. – Trnávka (zprovozněno 2007) (zprovozněno 2012) (zprovozněno 2009) (zprovozněno 2010) (zprovozněno 2008) (předpokl. realizace 2021 – 2025) (zprovozněno 2007) (zprovozněno 2019) (zprovozněno 2008) (zprovozněno 2009) (zprovozněno 2010) (zprovozněno 2008) (zprovozněno 2008) (zprovozněno 2009) 4708 Ostrava, Rudná – Hrušov (8,5 km) 4709.2 Bohumín – státní hranice ČR/PL (6,1 km) 4705 Bělotín – Hladké Životice (18,1 km) 0135 Kroměříž-východ – Říkovice, 2.část (5,7 km) 0134.3 Kroměříž-západ – Kroměříž-východ (3,0 km) 0136 Říkovice–Přerov (10,1 km) 4709.1 Hrušov – Bohumín (8,6 km) 0137 Přerov–Lipník (14,3 km) 4704 Lipník n. B. – Bělotín (15,6 km) 0134.1 Mořice – Kojetín, II. etapa (6,6 km) 0135 Kroměříž-východ – Říkovice, 1.část (5,6 km) 4707 Bíl vec – Ostrava, Rudná (11,7 km) 0134.2 Kojetín – Kroměříž-západ (4,0 km) 4706 Hladké Životice – Bílovec (11,7 km) Projekt Dálnice D1 úsek 0136 Text: David Fiala, vizualizace: Ředitelství silnic a dálnic ČR Stavba D1 0136 je jednou ze souboru staveb realizovaných na dálnici D1 v úseku Vyškov–Hulín–Přerov–Lipník nad Bečvou, který kromě předmětné stavby 0136 zahrnuje dále také stavby 0133 Vyškov–Mořice (v provozu od 10/2005), 0134.1 Mořice– Kojetín (v provozu od 09/2009), 0134.2 Kojetín–Kroměříž-západ, 0134.3 Kroměříž-západ–Kroměříž-východ (obě v provozu od 09/2008) a stavbu 0135 Kroměříž-východ–Říkovice (v provozu od 07/2011). Dále směrem k Lipníku nad Bečvou pokračuje uvedený úsek dálnice D1 0137 Přerov–Lipník nad Bečvou (v provozu od 12/2019), kde se napojuje na D1 (dříve D47) Lipník– Ostrava. Trasa předmětné stavby dálnice D1 navazuje na předchozí úsek dálnice (km 75,660), který je součástí stavby 0135 u Říkovic, jižně od místa křížení se stávají- cí silnicí I/55 Břest–Horní Moštěnice. Konec předmět- ného úseku stavby (km 85,400) je situován severozá- padně od Přerova těsně před křížením trasy dálnice se stávající silnicí I/55 Kokory–Přerov, kde navazuje následující již dokončený úsek dálnice (0137 Přerov– Lipník nad Bečvou) zprovozněný v prosinci 2019. Navzdory uvedeným faktům je trasa jako taková předmětem sporů, neboť vede v blízkosti Dluhonic, městské části Přerova. Má však své opodstatnění. Její Stávající silniční síť v zájmovém území zcela nevyho- vuje současným dynamicky se rozvíjejícím přepravním potřebám regionu. Dobudování uceleného dálničního tahu D1 spoju- jícího hlavní průmyslové oblasti státu v ose Praha– Brno–Ostrava patří k základním podmínkám pro efek- tivní napojení ekonomiky státu na evropské struktury. Tím dojde zároveň k zajištění dalšího rozvoje České republiky i výhledové infrastruktury Evropské unie. Vyvedení dopravy ze zastavěného území povede k zásadnímu zlepšení životního prostředí především ve městech Kroměříž, Hulín a Přerov. 56 přípravu bylo mimo jiné nutné přizpůsobit exitenci letiště Bochoř a areálu bývalých strojíren, který je vý- znamným centrem místní zaměstnanosti. Aktuální stav a výhled Momentálně probíhá právní a procedurální bitva o změnu územního rozhodnutí. Potřebnou změnu územního rozhodnutí potvrdil na podzim roku 2020 Krajský soud v Ostravě. Došlo tak ke zrušení rozhod- nutí Krajského úřadu v Olomouci o odvolání. Krajský soud ve svém rozsudku konstatoval pochybení staveb-

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=