Magazín | Doprava | 2021
silnice I/11 a I/57. Od extrémního provozu si tak konečně oddychne i severozápad města. Klíčovou roli bude hrát nová okružní křižovatka, která vzniká od 7. září letošního roku před Komárovem. Zajímavostí je, že dobrých 20 % severozápadního obchvatu města tvoří mosty. Rozpočet na tři roky činí necelou miliardu korun. Severní obchvat bude tedy v dohledné budoucnosti hotov, a to je pro přetíženou páteř Moravskoslezského kraje skvělá zpráva. Zde se sluší podtrhnout, že stavební práce probíhají v úctyhodném čase a nabízí se otázka, zda bude mít Opava kompletní obchvat ze všech měst v republice nejrychleji. „Městský okruh měří 19,1 km. Od roku 2009 bylo do- končeno necelých 8 km a podle optimistického odhadu bude do roku 2026 v provozu celkem 15,6 km. Lze před- pokládat, že do roku 2030 bude dokončeno i zbývající propojení silnic I/46 a I/11, tzv. Olomoucká – Bruntálská.“, upřesnil průběh realizace ředitel Dopravoprojektu Martin Vilč. Dále také uvedl, že v začátcích byla příprava obchvatu ský kraj. V posledních letech bylo zvažováno přerozdělení silniční sítě v opavském uzlu mezi státem, krajem a měs- tem. Výsledkem těchto úvah vycházejících z pečlivých eko- nomických analýz bylo rozhodnutí o převedení hotových i připravovaných staveb jižního obchvatu na stát a přeroz- dělení vnitřních komunikací v Opavě mezi kraj a město. Tento konečný návrh zajistí odpovídající plnění základních funkcí jednotlivých tříd komunikací. Městský okruh jako série staveb Obchvat Opavy představuje efektivní řešení vedení pozemních komunikací a jeho realizace sestává hned z několika samostatných projektů, přičemž každý z nich má odlišné parametry a hned v počáteční fázi musí dosaho- vat potřebných kvalit, které mu umožní získání nezbytných souhlasných stanovisek. Inženýr Martin Vilč nám umožnil do detailu nahlédnout na níže uvedené segmenty bližší optikou. Zároveň předeslal, že při přípravě jednotlivých sta- veb bylo zapotřebí překonat celou řadu překážek. Mezi ty vůbec největší patřila změna legislativy při posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA), změna tvorby cen při vý- kupu pozemků pro jednotlivé stavby, nesouhlasy fyzických i právnických osob a složité projednávání křížení trasy s tra- tí Správy železnic. Vzápětí vyzdvihnul proaktivní přístup ve- dení opavské radnice i Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57, který na cestě za vytyčeným cílem velmi pomáhá uvedené problémy překonávat. Propojení silnic I/11 a I/56 Spojka S1 v Opavě je postavena v kategorii S 11,5/80 v celkové délce 1,737 km. Kromě napojení na stávající okružní křižovatku na začátku trasy a ukončení trasy v nové okružní křižovatce, jsou veškerá křížení navržena jako mi- 47 Most na SV obchvatu přes Ratibořskou SV obchvat Most na SV obchvatu přes Ratibořskou rozdělena na severní a jižní část. Severní obchvat silnice I/11 s napojením na I/57 řešilo Ředitelství silnic a dálnic ČR a jižní obchvat jakožto silnici II/461 řešil Moravskoslez-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=