Magazín | Doprava | 2021
Projekt DOPRAVOPROJEKT Ostrava a.s. přispívá k rychlé realizaci dopravních staveb na Opavsku Text: Martin Šerý, foto: DOPRAVOPROJEKT Ostrava a.s. DOPRAVOPROJEKT Ostrava a.s. patří k předním českým firmám zabývajícím se projektováním a inženýrskými službami v dopravním stavitelství. Kromě komerčních aktivit působí úspěšná společnost také v rámci nezištných odborných konzul- tačních činností. Její know-how hojně využívají mnohé municipality, soukromé subjekty i zadavatelé veřejných zakázek. Zjistili jsme, jakým způsobem ostravský Dopravoprojekt usiluje o rozvoj dopravní infrastruktury. Ředitel a předseda před- stavenstva Ing. Martin Vilč nám mimo jiné přiblížil význam stavebních prací na Opavsku, kde je velice aktuální realizace městského okruhu, který je zdrojem úlevy pro tranzitní řidiče i samotné obyvatele statutárního města a jeho okolí. V lokalitě Opavska se na většině dopravních staveb po- díleli a nadále podílejí i pracovníci ostravské společnosti Dopravoprojekt. Konkrétní stavby mají kladný dopad na Dopravoprojekt Ostrava je zakládajícím členemSdružení pro výstavbu komunikace I/11-/57, které vzniklo roku 2001 z iniciativy 18 měst a obcí na trase pozemní komunikace I. třídy mezi Ostravou, Opavou, Krnovem a Bartultovicemi. Prvořadým úkolem tohoto sdružení je zajistit potřebné fi- nanční prostředky na výstavbu a rekonstrukci konkrétních úseků této páteřní komunikace. Jeho činnost je výrazem vynikající spolupráce mezi městy a obcemi, Moravsko- slezským krajem a významnými podnikatelskými subjekty v regionu během prosazování územních a podnikatelských zájmů při budování nové silnice I/11 a I/57. Fungování Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-/57 napomáhá ke zlepšení dopravní dostupnosti, které má potenciál do znač- né míry zvýšit atraktivitu regionu a podpořit v oblastech se zanedbanou infrastrukturou kýžený ekonomický růst. Sdružení si klade za cíl kapacitní propojení Moravskoslez- ského kraje s polskou silniční sítí nejen nahoru na sever, ale současně od Slovenska směrem na západ s napojením na polskou dálnici A4. 46 Most na spojce S1 přes Opavu Most na jižním obchvatu přes Moravici kvalitu života obyvatel i bezpečnost a plynulost dopravy. V konečném důsledku tak přispívají nejen ke snížení alar- mující nehodovosti, ale také k lepšímu životnímu prostředí či snížení nezaměstnanosti v kraji. Město Opava se ocitlo v roli dopravního uzlu, který nebyl po mnoho let řešen a potýkalo se tak s hustou tran- zitní dopravou. Veškerá vozidla projížděla jeho historickým centrem, což mělo za následek nejen přetížení pozemních komunikací, ale například také neblahý dopad na ovzduší. Opava byla totiž průsečíkem hned tří frekventovaných tahů, které představovaly následující silnice I. třídy: I/11 (Hradec Králové – Ostrava – Žilina), dále I/57 vedoucí ze Vsetínska přes dálnici D1 na Krnov až k polským hranicím směrem na Prudnik a do třetice I/46 z Olomoucka do Polska (Raci- bórz). Dopravní situace ve městě začala na konci minulého století nabírat velmi nepříjemných rozměrů, a proto se sta- la silným impulzem k plánování obchvatu města. Tato vize vykrystalizovala v konkrétní projekt, který má hmatatelné výsledky již dnes, neboť severovýchodní část obchvatu už je od minulého roku v provozu a letos jeho stavba pokračuje západní částí, která dokončí napojení obchvatu právě na
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=