Magazín | Doprava | 2021
Institut plánování a rozvoje Praha (IPR) nechal zpracovat studii dopravních uzlů, která řeší nejen samotný termi- nál, ale i související dopravní vazby celého území. Nutno dodat, že se zpracování této studie velmi dobře společně s dopravními inženýry zhostili architekti z kanceláře A69. Návrh, který z této studie vyšel, doslal od magistrátu zelenou a počátkem roku 2020 byla vypsána soutěž na projektanta dalších stupňů dokumentace. Tuto soutěž se podařilo SUDOPU PRAHA vyhrát ve sdružení s firmami METROPROJEKT Praha, A69 architekti a SUDOP EU. Terminál Smíchovské nádraží je složen ze tří logických celků. V rámci části A je navrhován několika patrový par- kovací dům P+R, který vyroste v těsné blízkosti Dobříšské ulice. Součástí jsou dále připojovací komunikace včetně několika mostních objektů a v neposlední řadě i odstav- ná stání pro autobusy. Část B reprezentuje vlastní terminál, který je navr- žen převážně v úrovni nad vlakovými nástupišti a je tak převážně na mostech. Tato úroveň je překryta obrovskou ocelovou střechou velikosti šesti fotbalových hřišť, nebo tramvaj nebo pomocí výtahu sjet až do podzemní stanice metra Smíchovské nádraží. V rámci části C bude revitalizován předprostor ná- draží na úrovni Nádražní ulice. Součástí budou i nová propojení se stanicí metra a v neposlední řadě i s vý- pravní budovou žst. Praha-Smíchov. Celý prostor bude navržen nově, včetně reorganizace automobilové, tram- vajové i autobusové dopravy. Celý projekt čítá přes 130 provozních souborů a sta- vebních objektů. Nemělo by cenu tu popisovat všechny. Pojďme si tedy představit alespoň ty nejdůležitější. Parkovací dům P+R je situován do západní části terminálu. Budova bude mít obdélníkový tvar, velikosti přibližně 180/60 metrů. Na čtyřech podlažích bude mít asi 900 parkovacích stání. Dvacet až dvacet pět z nich bude navrženo i pro dobíjení elektromobilů. Některé části parkovacího domu budou přístupné i pro vozidla LPG a CNG. Vjezd do parkovacího domu bude z komu- nikace procházejícího v úrovni 1. PP podél posledního vlakového nástupiště. U západní fasády budou umístěné rampy spojující jednotlivá podlaží. V rámci objektu bu- dou dále umístěny objekty měnírny DP hl. m. Prahy, tra- fostanice a objekt vsakovacích nádrží. Z nejnižšího podlaží budou moci cestující projít do obou podchodů železniční stanice. Střecha objektu bude sloužit pro potřeby auto- busového terminálu –konkrétně pro odstavy autobusů, dobíjení elektrobusů a pro zázemí řidičů. Na této úrovni je počítáno například i se dvěma venkovními stáními, která budou určena pro mytí dálkových autobusů. 29 chcete-li 3,2 hektaru. Z úrovně terminálu budou moct cestující přímo přestoupit na jednotlivá nástupiště že- lezniční stanice, navštívit Smíchov City, přestoupit na
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=