Magazín | Doprava | 2021

Materiály a technologie Čedičová dlažba SKID PAN Text: Radek Sobotka, foto: EUTIT s.r.o. Věděli jste, že vaše auto nejspíš získalo své jízdní vlastnosti mimo jiné i díky čedičové dlažbě ze Staré Vody? Jen velice málo lidí tuší, že na západě Čech nedaleko od Mariánských Lázní se vyrábí celosvětově používané čedičové dlažby, bez kterých by testování automobilů nebylo úplné. Právě speciální čedičové dlaždice SKID PAN se hojně využívají pro testovací okruhy a dráhy v automobilovém průmyslu i ve zkušebních ústavech. Precizní jako drahokam Česká firma EUTIT s ročním obratem přesahujícím 200 milionů korun dodává speciální čedičový povrch do celého světa, přičemž většina povrchů je distri- buována v doslova vybroušeném, leštěném designu za využití diamantových nástrojů, a to ve spolupráci s renomovanými japonskými partnery. Každá dlaždi- ce, která opustí výrobu, je známkou mimořádně pre- cizního zpracování. Na základě požadavků investora se leštěné nebo neleš- těné čedičové dlaždice v praxi instalují na vybranou část zkušební dráhy. Cílem je, aby povrch dráhy při namo- čení dokonale imitoval ledovou plochu. Na tomto povrchu jsou následně zkoušeny jízdní vlastnosti motocy- klů, osobních, užitkových a nákladní vozů, autobusů, pneu- matik i elektronických a brzdných systémů. Jak to celé začalo Historie povrchu zkušebních drah z taveného čedi- če se datuje až do roku 1979, kdy Sdružení pro výzkum v automobilovém průmyslu ve Velké Británii (M.I.R.A.) kontaktovalo partnerskou společnost Greenbank En- gineering Ltd., jejímž je Eutit akcionářem, načež tato spolupráce vyústila v první úsek testovací dráhy BA- SALTICE na zkušebním polygonu v Nuneatonu v Anglii. Od té doby ušla firma Eutit s.r.o. dlouhou cestu. Konkurence dokázala zkopírovat design, ale nikomu se nepodařilo napodobit nekompromisní kvalitu a technologickou dokonalost. Díky kooperaci M.I.R.A., Greenbank Engineering Ltd. a specialistů z Eutitu se čedičové dlaždice SKID PAN staly v automobilovém světě standardem. Pro přední výrobce automobilů a pneumatik dlouhodobě představují nepostradatel- nou součást vývoje. 26 Pro rovné úseky testovacích drah se vyrábí základní varianty dlaždic o rozměrech 200 × 200 mm nebo 200 × 250 mm. Pro oválné části drah se využívají speciální obdélníkové dlaždice vyráběné v mnoha rozměrech pro zajištění instalace plynulého oblouku. Podle typu testovaných vozidel a zatížení dráhy jsou čedičové dlaždice vyráběny o dvojí síle odlitku (32 mm a 40 mm). Automobilky, výrobci motocyklů i dodavatelé jed- notlivých dílů se neobejdou bez pravidelného testo- vání svých výrobků. Výsledky testů musejí být dlou- hodobě srovnatelné jak u výrobků jednoho výrobce, tak mezi různými výrobci, aby vyhověly mezinárodním standardům. Těmto požadavkům plně vyhovuje prá- vě tavený čedič, který se vyznačuje trvalou a konstantní otěruvzdorností i hladkostí po- vrchu.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=