Magazín | Doprava | 2021
Stavba Po prodloužení metra v Karlsruhe se bude dceřiná firma Metrostavu podílet i na metru v Hamburku Zdroj: Metrostav Ražba štítem TBM v extrémně náročné nesourodé geologii a pod rekordně nízkým nadložím kolem pěti metrů nebo práce v prostředí s přetlakem vzduchu, do nějž se musí vstupovat přes hyperbarickou komoru. Takové zážitky přinesla mezi- národnímu týmu stavbařů nedávno dokončená výstavba prodloužení metra v německém Karlsruhe. Rakousko-německá společnost BeMo Tunnelling, kterou vlastní česká Skupina Metrostav, nyní v Německu stojí před další výzvou. Získala totiž zakázku na výstavbu hloubené stanice metra v Hamburku. Souběžně razí například silniční tunel na obchvatu známého lyžařského střediska Garmisch-Partenkirchen. které těžilo ze spolupráce s kolegy z Prahy,“ prozrazuje Robert Dostál z útvaru zahraničního podniká- ní společnosti Metrostav a člen dozorčí rady BeMo. Společnost BeMo Tunnelling na konci loňského roku v Karlsruhe prováděla už jen dokončovaní práce na povrchu a pomáhala v tunelu s montáží techno- logií. Nyní dává dohromady realizační tým a zahajuje technickou přípravu na prodloužení dalšího metra v Hamburku. Za úkol bude mít výstavbu hloubené stanice s železobetonovou konstrukcí. Velkou výzvou bude opět speciální zakládání, protože město leží stejně jako Karlsruhe ve značně zvodnělém písčitém geologickém prostředí. Ve spolupráci s další dceřinou společností Metro- stavu Subterra buduje firma aktuálně 3609 m dlouhý jednotubusový tunel Kramer v Bavorsku. Úsek je sou- částí dálnice B23, která tvoří severozápadní obchvat alpského střediska Garmisch-Partenkirchen. Stavbu extrémně komplikují aktuální protiepidemická opat- Projekt BeMo Tunnelling v Karlsruhe zahrnoval dohro- mady 3,4 km traťových tunelů a 7 stanic. Technologickou zajímavostí bylo použití razicího štítu s průměrem 9,3 m (pro srovnání: razicí štíty, které naposledy prodlužovaly metro v Praze, měly průměr 6 metrů). Stroj pojmenovaný „Giulia“ musel mít čelbu podepřenou tzv. bentonitovou suspenzí, aby dokázal stabilizovat náročné geologic- ké prostředí, které se skládá z ledovcových a říčních usazenin, a dominují mu tedy štěrkopísky. Přes obtíž- né podmínky se razičům podařilo dosáhnout výkonu i 30 m za den. Poklesy nadloží se jim přitom podařilo udržet v úrovni do 5 mm. Poznámky. „Zakázku v Karlsruhe považuji za velký úspěch. Firma BeMo Tunnelling měla původně zajišťovat pouze ražbu tu- nelů a hloubení stanic, ale kvůli problémům partnerů na ni nakonec přešla celá stavba včetně speciálního zakládá- ní. V tomto případě se naplno projevily synergie Skupiny Metrostav, díky nimž jsme dokázali sdílet zaměstnan- ce, know-how i technologie. V rámci BeMo Tunnelling dokonce vzniklo vlastní oddělení speciálního zakládání, 20 ření, díky enormnímu nasazení pracovníků se však zatím přesto daří postupovat podle harmonogramu. Rakouská společnost BeMo Tunnelling spadající do české Skupiny Metrostav v posledních letech vybudovala a buduje řadu významných infrastrukturních staveb v Ně- mecku i Rakousku: tunely Herrschaftsbuck, Spitzenberg a Bertoldshofen, logistickou halu v Hannoveru, přívodní tunel vodní elektrárny Argenbach ve Vorarlbersku a či mosty Volmarstein a Hengstey v Severním Porýní - Vest- fálsku. V návaznosti na předchozí úspěchy se firma hlásí do řady dalších výběrových řízení na podzemní stavby v Německu i Rakousku.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=