Magazín | Doprava | 2021

Projekt Samonivelační technologie zaručí hladký přejezd bez rázů Text a foto: Petr Hlaváček, SANIPO s.r.o. Poklopy a vpusti umístěné v jízdním pruhu jsou problémovými místy, se kterými se setkává každá firma pečující o komuni- kace. Vysoká intenzita dopravy nebo změny v dopravním uspořádání v centrech měst způsobují jejich propadávání. Hlavní příčinou je nesoulad chování šachty a vpusti ve vozovce. Taková místa pak neúměrně zatěžují své okolí, jsou rizikem pro provoz a způsobují škody na vozidlech, závěsech či tlumičích kol. Bouchající vpusti nebo poklopy zase obtěžují obyvatele, zejména pak v nočních hodinách. Oprava vpustí stojí energii, čas a prostředky, které můžete díky samonivelační techno- logii ušetřit a využít jiným způsobem. nologií záruku 5 let. Podrobnější informace jsou uvedeny v minulém čísle časopisu. Podstatnou roli ve funkčnosti systému roznosu sil do okolí hraje kvalitní zapracování poklopu do živičné vrstvy. Jednotli- vé vrstvy jsou v okolí poklopu hutněny speciálními nástroji. Přikládáme ukázku hutněného okolí poklopu v nové komu- nikaci, na které je zřetelně vidět přechod mezi asfaltem hut- něným ručně a strojně. Takto zhutněné okolí zajištuje dosta- tečnou fixaci a trvalou niveletu v průběhu teplotních změn. Jsou potřeba speciální technologie a materiály? Tato technologie vyžaduje specifické zkušenosti. Pro kvalit- ní zabudování poklopu je nezbytné pečlivé dodržení techno- logických postupů. K opravámpoužíváme speciální bednění, Jaká je hlavní výhoda samonivelač- ních vpustí a poklopů? Hlavní výhoda spočívá v konstrukci rámů. Rám s širokou přírubou se po uložení stává součástí komunikace, oddě- leně od šachty. Celá vpusť nebo poklop se pak v průběhu střídání ročních období pohybuje s vozovkou. Na rozdíl od systému uložení na skruž nebo betonový prstenec je samonivelační rám se širokou přírubou pokládán do opra- vené asfaltové vrstvy. Jeho následným zhutněním je vpusť dostatečně zpevněna. Přechod mezi vpustí a rámem je ná- sledně ošetřen asfaltovou zálivkou, čímž se zabrání vniknutí vody mezi rám a asfaltovou vrstvu. Vnitřní část napojení na šachtu vytíráme hydroizolačním nátěrem, což v důsledku prodlužuje celkovou životnost opravy. Díky tomuto postupu jsme schopni poskytnout na opravy samonivelační tech- 18 Výhody technologie: • Vpusť je součástí komunikace a pohybuje se s vo- zovkou, zamezuje vzniku rázů a poškození sněžných pluhů. • Díky nižšímu přenosu zatížení se prodlužuje životnost šachty a snižuje se riziko jejího poškození. • Rychlost opravy. Nové materiály a technologie zkra- cují dobu opravy na 2-3 hodiny. • Instalaci poklopů lze provádět i při strojním pokládá- ní živičných vrstev. • Při kvalitním zabudování a optimálnímu výběru vpusti pro daný typ komunikace je zajištěna jeho dlouhodobá životnost

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=