Magazín | Doprava | 2021
Stavby/Investice 10 na rok 2024. Situaci na problematickém úseku komentoval v období 2020-2021 investor v médiích následovně [1] . 12. 5. 2020: „Protože jsme při stavbě detekovali agresivní spodní vodu, místy vysoký sloupec spodní vody a zároveň jsme na nejnižším místě úseku D3, pod korytem potoka, hledáme způsob, jak to s péčí řádného hospodáře posta- vit, aby byl s běžnou údržbou nenarušený výhled stoleté technické životnosti… Předpokládáme, že se přikloníme k druhé technologii, tedy hloubení a ukládání monolitic- kých prvků. Tam by se prodlužoval harmonogram o ne- celý rok čili by otevření tunelu proběhlo v roce 2023.“ 28. 5. 2020: „Rozhodnutí o dalším postupu na tunelu Po- hůrka padne příští týden.“ 9. 7. 2020: „Dnes došlo k defini- tivnímu rozhodnutí, že dojde ke změně technologie stavby tunelu. Je to vše kvůli velmi agresivní spodní vodě. I když se zde dělaly průzkumy, nemohl nikdo tušit, že to bude tak velký problém. Přesnější harmonogram i navýšení roz- počtu budou známé až z realizační dokumentace stavby.“ 7. 9. 2020: „Bohužel musíme konstatovat, že se zahájení provozu z důvodu problematiky tunelu Pohůrka zásadně zpozdí. Lze očekávat, že zprovoznění Pohůrky, a tím celé stavby, bude až v roce 2024. Zhotovitel nyní zpracovává realizační dokumentaci, na základě které se rozhodne o dalším postupu.“ 27. 1. 2021: „Cílem je zprovoznit celý obchvat do konce roku 2024. Navýšení nákladů je spoje- né se změnou postupu. Oproti technologii podzemních stěn, stanovené v zadávací dokumentaci, které měly být součástí nosné konstrukce tunelu, je dnes zpracovává- na dokumentace na výstavbu nosné konstrukce tunelu v zajištěné stavební jámě.“ Řešení tunelu Pohůrka se tak protáhlo z roku 2019 až do letošního roku. Dne 5. 2. 2021 se přímo na stavbě sešli ministr dopravy Havlíček spolu s GŘ ŘSD Mátlem, hejtmanem Jihočeského kraje Kubou a primátorem Č. Budějovic Svobodou (viz foto). GŘ ŘSD Radek Mátl rekapituloval postup: „ Zhotovitel vytvořil zkušební lamely a prověřil prostředí. Průzkumy jsme vyhodnotili na podzim 2019, zjistilo se, že varian- ta milánských stěn může způsobit problémy.“ Na závěr zhodnotil situaci ministr dopravy Karel Havlíček: „Stavba obchvatu skončí do roku 2024. Nicméně úseky před tu- nelem a za tunelem by mohly být hotové do roku 2023, takže máme řádově dvanáct měsíců, které by znamenaly, D3 0310/I Mimořádné inženýrské dílo – hloubený tunel Pohůrka (999 m) – předvýkop tunelu na počátku roku 2021 před pokračováním odkopu dle upraveného postupu výstavby D3 0310/I – 0310/II Zasmušilé výrazy aktérů (zleva primátor Budějovic Svoboda, hejtman Kuba a ministr dopravy Havlíček) na závěrečném brífinku dne 5.2.2021, kde ministr dopravy oznamuje zprovoznění severní části obchvatu s tunelem Pohůr- ka až v roce 2024 D3 0310/II Vizualizace začátku úseku s přeložkou elektrizované tratě do Č. Velenic a novým ocelovým mostem D3 0310/II Výstavba přeložky železniční tratě s již osaze- nými ocelovými mostními oblouky nad budoucí dálnicí v 01/2021 (stejná lokalita jako na vizualizaci) D3 0310/II – vizualizace a aktuální stav výstavby na začátku úseku že budeme mít postavený celý obchvat s výjimkou tunelu. Řešíme, jak na to reagovat: buď specifickou komunikací, která by se udělala uvnitř města; musíme si říci, jaké by vedly trasy, které silnice a jak by se musely zkapacitnit. Nebo by se šlo cestou B, že by se to celé zprovoznilo naráz až v roce 2024 [2] .“ Jak dodal, stát nechce přetížit provoz uvnitř města. Situaci řeší s hejtmanem Kubou i primátorem Svobodou (ČTK, ceskenoviny.cz, 5.2.2021). Hejtman Martin Kuba to komentoval jako velmi špatnou zprávu pro všechny Jihočechy: „Nedostavěný tunel neu- možní řidičům Budějovice ani v roce 2023 objet. Bude to znamenat i nadále velké komplikace pro dopravu D3 0310/I Vizualizace rozhraní staveb s velkou OK u Hodě- jovic, kde navazuje stavba 0310/II (pohled k jihu) D3 0310/I Výstavba v uzlu na rozhraní staveb s budoucí velkou OK v 01/2021 (stejná lokalita jako na vizualizaci) D3 0310/I – vizualizace a aktuální stav výstavby na rozhraní staveb
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=