Jak se vyvíjejí ceny kamene a dalšího stavebního materiálu? A jaké důsledky bude mít nedostatek surovin na budoucí výstavbu? Autor: MgA. Helena Grofová, CEEC Research s.r.o. Kamenivo je základní stavební materiál, který je nezbytný při zakládání staveb a tvoří převážnou část při stavbách dálnic, železnic a dalších liniových staveb. Stavaři upozorňují na problém, že od sametové revoluce nedošlo k otevření nových kamenolomů a do deseti let dojdou zásoby v dosud provozovaných ložiscích. Nedostatek hrozí také v případě písku. Podle České geologické služby do deseti let skončí kvůli dotěžení osm z deseti aktivních pískoven. 39 ANALÝZY Podle stavebních společností by se vláda měla více zajímat o jejich obnovu. Vyplývá to z průzkumu zpracovaného analytickou společností CEEC Research. Výrazná většina stavebních společností (86 %) souhlasí s tvrzením, že uzavírání těžebních lokalit bez náhrad přispívá k dlouhodobému problému s nedostatkem strategických surovin. Pro stavební s vlastníky dotčených pozemků – také odpor obyvatel v příslušných obcích a konflikty zájmů určitých skupin. Dalším problémem je především složitá legislativa a dlouhý povolovací proces (dle 33 % dotázaných), který u pískoven průměrně zabere sedm let, u kamenolomů se odhaduje až deset let. Těžební unie ve spolupráci s Českou geologickou službou vytipovala potenciální ložiska v linii velkých dopravních staveb, díky tomu je známo, kde jsou ložiska k dispozici. Bez změny legislativy je prakticky nemožné tyto suroviny využít. Eduard Muřický, vrchní ředitel sekce hospodářství Ministerstva průmyslu a obchodu, k tomu říká: „Je důležité, aby stát připravil podmínky nejen v legislativě, ale aby aktivně komunikoval s obcemi, veřejností i těžebními organizacemi,“ upozorňuje na přísné požadavky ochrany přírody a krajiny, dopravní nepřístupnost ložisek a mnohdy negativní postoje dotčených obcí. Podle Eduarda Muřického novelizace liniového zákona přinesla změny směřující k posílení surovinové bezpečnosti ČR, a to včetně návrhu řešení k zajištění surovin pro dopravní a energetické stavby. Bylo schváleno, že podle tohoto zákona společnosti je rychlejší objednat si například kamenivo ze zahraničí, což dále prodražuje finální cenu stavby. Proč nedochází k otevírání nových ložisek? Nejvýraznějším důvodem neobnovování kamenolomů a pískoven v České republice je podle ředitelů stavebních společností (59 %) – vedle majetkového vypořádání 1 - Zvýšení cen stavebního materiálu a následné zvýšení ceny výsledné výstavby, 2 - Zvýšení nákladů na dopravu materiálu (v případě dovozu ze zahraničí), 3 - Snížení dostupnosti stavebního materiálu, 4 - Snížení počtu přijatých zakázek, 5 - Zpomalení procesu výstavby, 6 - Jiné 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% Co podle Vás bude dopadem v případě nedostatku kamenolomů a pískoven? Zvýšení cen stavebního materiálu ásledné zvýšení ceny výsledné výstavby Zvýšení nákladů na dopravu materiálu (v případě dovozu ze zahraničí) Snížení dostupnosti stavebního materiálu Snížení počtu přijatých zakázek Zpomalení procesu výstavby Jiné 14 % 5 % 27 % 75 % 2 % 25 % 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% Co podle Vás bude dopadem v případě nedostatku kamenolomů a pískoven? í cen stavebního materiálu ní ceny výsledné výstavby kladů na dopravu materiálu ípadě dovozu ze zahraničí) Snížení dostupnosti stavebního materiálu Snížení počtu přijatých zakázek omalení procesu výstavby Jiné 14 % 5 % 27 % 75 % 2 % 25 % 1 3 5 2 4 6
RkJQdWJsaXNoZXIy NTc1ODM=